fredag 31 augusti 2012

Om att cykla till jobbet...

Det finns, för den intresserade, en mer nyanserad och saklig debatt. Vill du läsa en sådan, va fan gör du då här?

Jovisst är det klimatsmart att cykla till jobbet fine. Men jag förstår att folk låter bli, för det är fan inte lätt. Svårigheterna är, som så ofta, relaterade till Folk. Till exempel du, i jätteaudin, som inte såg dig för i högerregeln och höll på att köra på mig, så jag fick göra undanmanövern från helvetet och gå i gatan. Du hade till och med mage att se förvånad ut när jag påtalade den relevanta trafikregeln för dig, men cred för att du stannade och kollade att jag inte dött.

Kärringar på tantcyklar som vinglar runt mitt i gatan, och tror att de är ensamma på de ganska smala cykelbanorna. Nej, jag vill inte begränsas till den hastighet jag normalt springer längre sträckor. Det är därför jag har cykeln. SÅ FLYTTA PÅ DIG FÖR HELVETE KÄRRING!!!! Det är högerregel i Sverige. Varför ser du så djävla förvånad ut när jag då kör om dig på höger sida, därför att du cyklar på vänster? Om man hjälps åt, finns det plats att cykla och cykla om på stockholms cykelbanor, men det förutsätter att folk som kör långsamt håller till höger. HÖGER!!! DET ÄR DET GRÖÖÖÖÖÖNA HANDTAGET GUBBDJÄVEL!

Går du? MEN VARFÖR I HELVETE GÖR DU DET PÅ CYKELBANAN DÅ DITT DJÄVLA PRAKTMONGO? Du ska ha djävligt klart för dig att jag väjer minimalt för fotgängare på cykelbanan för att jag är så förbannat less på dig där du går, och en dag som denna tar bromsarna bara sådär.

Exakt hur trasiga mentala funktioner måste man ha för att få för sig att cykla.... (tadaaaa!) med PARAPLY? Madickens idé att hoppa från bodtaket med ett var vida överlägsen DIN SATANS RETARDERADE TANKE ATT CYKLA MED PARAPLY!!!!!!

Ja, längs gamla stan, från Slussen till Riddarholmsbron, är det djävligt smalt. Du tar inte bara upp ditt eget körfält på den pyttiga cykelbanan, utan också mötande. Cykla med paraply? Den mänskliga dumheten upphör aldrig att förvåna sin i outsinliga variationsrikedom.

Och till sist, bara en röd ilska och en vokabulär inte ens jag besitter, återstår för de som cyklar medan de fipplar med telefonen. Er kommer jag fan att knuffa av cykeln, kedja fast i den, och dumpa i Strömmen. Capisce?

4 kommentarer:

  1. Döva tanter med hund i löpkoppel, på var sin sida av cykelvägen. Vem ska man sikta på, tanten eller hunden?

    SvaraRadera
  2. Hoppas du stannar vid övergångsställen och inte cyklar på trottoaren, även "bara tillfälligt".

    Är inte babianrövsnyllet. :)

    SvaraRadera
  3. Jag stannar för rött, cyklar inte mot enkelriktat, stannar vid övergångsställen, till och med längs munkbroleden, och jag cyklar ytterst sällan på trottoaren. I förrgår blev jag tvungen, eftersom någon parkerat på cykelbanan.

    SvaraRadera