torsdag 30 augusti 2012

Kontorslandskap och musik - Nej, inte vad ni tror!

Jag sitter i ett kontorslandskap. Det är det bästa lanskap jag provat, väldigt väl ljuddämpat och med socialt kompetenta kollegor, som inte tycker det är ok att ha en riktig stereo och bestämma vad alla ska lyssna på.

De flesta går åt sidan för att prata i telefon och det finns så mycket kaffe man orkar dricka. (Ja, vi rekryterar)

Jag är dock patologiskt lättstörd och har oerhört svårt att koncentera mig om det finns ljud omkring mig, särskilt om de ljuden är tal på ett språk jag förstår.

Därför vill jag lyssna på musik. Mycket av den musik jag har tillgänglig är för stökig eller för personlig och engagerande för att ha medan jag ska arbeta. En hel del klassisk musik funkar fint, då den inte har någon sång (Nej, jag lyssnar inte på opera), men ändå.

Någon som har bra tips på vad jag borde lyssna på, som inte är för stökigt, men ändå är bra musik?

Alla tips emottages tacksamt, och jag lovar att inte håna någon som inte propsar på att just deras förslag är "bra musik" till skillnad från det jag tycker om.

Och ja: Säger du Ulf Lundell eller Dansband kommer jag hem till dig och kväver dig med din kudde när du sover.

13 kommentarer:

  1. tycker jazztrios eller bara piano funkar.
    Keith jarrett - Koln
    Gonzales - solo piano
    Tord gustavsen trio - the ground
    är fantastiska.

    SvaraRadera
  2. Roger that.
    Dem ska jag kolla, och tack för engagemanget oavsett om jag gillar det eller inte.

    SvaraRadera
  3. "Keith jarrett - Koln" verkade inte finnas på Spotify, men mycket annan av hans musik.
    Vi börjar med den.

    SvaraRadera
  4. Keith Jarret var inte min grej. Det var en typ av musik jag helt enkelt inte uppskattar.

    Då provar vi nästa.

    SvaraRadera
  5. Gonzales. Det var bättre. när jag tröttnat på Gonzales tar jag nästa.

    SvaraRadera
  6. Manic Street Preachers. Bäst.

    Gillar du Sade? Hoppas inte.

    Kim

    SvaraRadera
  7. Allvarligt? Finns sådana kontorslandskap? Och ni rekryterar? Behövs en systemutvecklare med lite blandad bakgrund?

    SvaraRadera
  8. Ja, Tobias. Maila mig på
    tehataren at gmail punkt com.

    Kim: Jag ska prova dem också. Sade vem? Markisen? Han är min idol, nämligen.

    SvaraRadera
  9. Nej, Sade. Kvinnlig musiker. Hemsk. Största hit "Smooth operator". Ryyyyyysss.

    Kim

    SvaraRadera
  10. Nej, hon är nog inte min typ tror jag.

    SvaraRadera
  11. Mail kommer! =)

    Om du inte är allergisk mot gammal synthmusik, tycker jag du kan prova Jean-Michel Jarre. Melodisk, till stor del lugn musik och helt instrumental. Jag brukar ha det som bakgrundsmusik, när jag inte vill engagera mig för mycket i att lyssna. Börja förslagsvis med Oxygène eller Equinoxe. Albumen följer någon sorts symfonitanke, så hans musik lyssnas förslagsvis på albumvis.

    SvaraRadera
  12. Tanken är fin, men tyvärr finns det inte mycket på Spotify, och det mesta är konstiga remixar...

    SvaraRadera
  13. Aj. Jag provade att söka på hans namn utan bindestreck, och då dök det upp mer. Det verkar vara mest konsertinspelningar, men åtminstone de två albumen jag nämnde finns med i sin(a) helhet(er).

    SvaraRadera