söndag 2 januari 2011

Prataomdet?

Det har snackats mycket på sistone om #prataomdet, som är någon twittervariant där man ska Prata Om problemen rörande våldtäkter, nästanvåldtäkter och alla de där gråzonerna där någon nästan säger att de vill fast de inte vill. De som säger ja, men menar nej. Och allt i spannet.

Tanken är, som jag fattat det, att om man pratar ordentligt om det så ska folk begripa. Problemet med lagstiftning är att västerländsk lagstiftning alltid* kräver att skuld ska bevisas, inte motsatsen. Man kan inte lagstifta bort våldtäkter, och man kan inte lagstifta på ett sätt så att alla, eller ens de flesta, våldtäkter resulterar i fällande dom. Det är hopplöst att bevisa våldtäkter, så det är djävligt klurigt om man vill få effektivare lagar.

Så vi ska prata om det, så att folk begriper att de där gråzonerna, dem ska man ha respekt för, och man ska ha respekt för varandra.

Prata om det.

Hörrni, jag ställer mig en smula tveksam. Jag har ett favoritresonemang på temat Prata om det. När jag var liten hävdade alltid min mor att man inte behövde slåss, för man kan alltid lösa problemet genom att prata om det. Ja, det är ju sant i en vettig grupp människor, där det finns ett reellt, praktiskt problem som ska lösas, där åsikter är relaterade till något rationellt. Men det finns rätt många exempel på när det inte funkar att lösa problemet med att prata om det. Mitt favoritexempel är den halvpackade grabben på krogen som faktiskt vill slåss. Hans primära problem är att han ännu inte har någon att ge på käften. Det problemet ämnar han lösa. Han har ett annat problem än jag har, när jag hoppas slippa bli just den som åker på spö. Vi har inte samma problem. Mina argument för att slippa få stryk är irrelevanta för killen som behöver någon att slå. Jag har bara de två alternativen att slåss eller fly. Prata är inte en av lösningarna på varken hans eller mitt problem.

Med våldtäkter och gråzoner är det lite samma sak. De som gör fel, de gör det för att de faktiskt skiter i det. Många av dem är folk som går igång på makten att kunna just skita i det. De behöver inte någon som berättar att de inte får, för deras problem är inte att de gör någon illa. Deras problem är att de letar efter någon de kan sätta på, i den trygga förvissningen om att de inte kan bli fällda.

Det är vanligt att djurälskare diskuterar vådan av att skjuta vargar med andra djurälskare, pengaälskare diskuterar skatter med andra pengaälskare, filatelister diskuterar frimärken med andra filatelister, feminister pratar med andra feminister och de lyssnar alla på varandra inom grupperna, men inte fan lyssnar jägarna på djurälskarna, kommunisterna på Kamprad, Motorburen Ungdom på filatelisterna eller, för all del, Guillou på feministerna. Prata gärna, men vad är poängen när de som behöver höra det inte lyssnar?

Puckon rent generellt är dessutom obenägna att ta till sig argument, ens när de är där och lyssnar. Det är liksom definitionen av ett pucko. Avsaknad av de intellektuella förmågor som är grunden till all rationell argumentation, varesig det rör sig om genetiska effekter i form av få veck i hjärnan, eller en avsaknad av träning av förmågorna de trots allt har anlag för.

Det finns ingen idag levande i Sverige som rimligen kan ha missat att våldtäkt är fel, konceptuellt. Ja, det finns en del som talar om heder, och kulturer där kvinnan är en egendom (Hells Angels traffickingföretag och så), men det är inte dem det handlar om, utan det handlar om alla de där vanliga typerna som sätter på flickvännen på fyllan fast hon inte vill, de där som sätter på tjejen som däckat av för mycket sprit eller andra droger, de där som brukar slå flickvännen när de blir sådär arga för att hon tjafsar, eller för att han förlorat jobbet eller något annat begåvat. Det handlar om folk som vet, men skiter i det och ofta Vanliga Människor. Verklighetens Folk i de vackra Kärnfamiljerna, liksom.

Varför, i helvete, skulle de bry sig om #prataomdet?

Fan för dumma människor. Man skäms över sin art!



*Nej, inte i skattemål i Sverige

8 kommentarer:

  1. Jag tror att du har missat poängen med gruppen lite och vad den har gjort för hundratals personer som inte har vågat prata tidigare. Det finns ett ganska obehagligt tänk om att ifall du utsätts för något så får du absolut inte bli ett offer och enda sättet att inte bli ett offer är att bara gå vidare som om inget har hänt. Pratar du om det gör du dig till ett offer, och dessutom gör du andra obekväma och så skuldbeläggs du igen. Jag säger inte att det är det du menar, däremot säger jag att prata om det är en jäkligt viktig motpol.

    Att förövare skiter i vad deras offer känner tar väl inte bort vikten av att vi pratar om hur jävla utbrett det är? Håll käften om att du blir kränkt för personen som har gjort det mot dig bryr sig inte? Jättekonstigt resonemang.

    Dessutom syftar gruppen delvis till att ta upp störda sexuella stereotyper som både kvinnor och män förväntas falla in i. Jag tror att gruppen är bra, och dessutom nödvändig. Inte minst märks det på alla som provoceras av den. Uppenbarligen är ämnet laddat, vilket är ytterligare ett bevis på att man behöver prata om det.

    Är det inte viktigt/bra/värt att det kommer fram vilket enormt problem det här? Är det inte bra att man uppmuntrar folk att försöka prata om det så att det inte blir missförstånd?
    Nej. Jag hänger inte med på din kritik. Jag anser inte att man alltid kan luta sig tillbaka och konstatera att puckon alltid kommer att vara puckon.

    SvaraRadera
  2. Du har massor av poänger Fiat, och ja, jag har nog missuppfattat en del av det där.

    Du har rätt i att det är bra att de som behöver få prata kan få göra det.

    "Håll käften om att du blir kränkt för personen som har gjort det mot dig bryr sig inte? Jättekonstigt resonemang."
    Ja, det vore ju onekligen ett jättekonstigt resonemang.

    Du har nog rätt i att alla som redan mår dåligt kanske kan få må aningen mindre dåligt, när de inser att de inte är ensamma, att det inte är deras fel, att det inte är dåligt att stå för att man utsatts för oförrätten och kränkningen.

    Det jag var ute efter var att jag, ganska cyniskt, är högst tveksam till att fenomenet kommer att innebära att färre utsätts i framtiden.

    Och nej, jag har inget bättre att komma med själv, så jag borde kanske hålla käften.

    Och nej, jag menar inte att man ska luta sig tillbaka heller. Jag känner bara att det är så djävla hopplöst med detta ständiga pratande som inte gör alls så mycket nytta som man tycker att det borde. Och jag provoceras en aning av folk som, likt min mor, menar att om vi bara pratar så kan vi lösa problemet. Det är nämligen inte sant. Jag provoceras dock inte av att man menar att det finns ett enormt problem att lösa.

    SvaraRadera
  3. Och mitt inlägg i kombination med våran replikväxling visar bara hur rätt jag har när jag påstår att kommunikation är en överskattad problemlösare. Inte ens du och jag, som egentligen är överens (jag håller med om i stort sett allt du skrivit i kommentaren) får ihop det, för vi läser in så mycket extra mellan raderna, och har redan en uppfattning och vill se den bekräftat eller säga emot.

    Att vi inte pratade om samma sak märks inte förrän man granskar det.

    SvaraRadera
  4. Och ännu en detalj.
    För mig var det självklart att syftet med det hela, utan att jag läst på särskilt mycket, var att se till att vi slipper skiten i fortsättningen. Jag hade uppenbarligen fel på den punkten. Och ja, det är såklart viktigt även att ta hand om de som redan är drabbade.

    Men det är liksom något annat.

    SvaraRadera
  5. Det ÄR onödigt och meningslöst att prata om ingen lyssnar.

    Våldtäkt...med 3 barn som är pojkar ställer jag mig frågan "Vad i helvete har man gjort för fel, när pojkar växer upp och känner att man behöver någon annan att straffa och bestämma så totalt över?"
    Jag vet inte svaret, men jag gissar på att man missat något grundläggande..som empati med andra.

    SvaraRadera
  6. Det jag har läst om, i DN var det väl, var beskrivningar av situationer där den ena parten efteråt på ett eller annat vis kännt sig kränkt och där den andra parten inte förstått att en kränkning förekommit. Gråzon alltså.

    Jag tror att det är jättebra med alla dessa gråzons-beskrivningar. Ju fler desto bättre. Ju mer mångfasetterat sex beskrivs, desto lättare att stå upp för sig själv och sina egna känslor. Prata mer om sex, helt enkelt. Och då inte bara bra sex och erotiskt sex. Prata mer om sex så att vi förstår varandra bättre.

    Det är inte puckona som är de primära mottagarna av information. Det är alla vi vanliga människor som gör så gott vi kan men där det blir fel ibland.

    SvaraRadera
  7. Ett av mitt livs hårdaste maglplask var efter att ha läst FRIDA i fyra år - och genom den tidningen lärt sig att ett nej alltid är ett nej, att ett nej är heligt och något som alla respekterar - träffa min första kille och inse att det inte stämmer. Att ett nej inte alltid är ett nej, att ett nej är något som kan diskuteras, ignoreras.

    Jag tror att gråzoner är mer förrädiska. En våldtäkt är en våldtäkt och alla fattar att det är fel, men gråzonerna? Vem är egentligen ansvarig? Vem har rätt att gnälla? Vem gjorde fel? Gjorde någon fel? Är det jag om är fjantig och löjlig? Särskilt när man är ung och gärna vill vara till lags.

    Min alldeles egna erfarenhet av gråzonerna är snälla och vanliga killar som helt enkelt väljer att inte uppfatta det där nejet, som väljer att se det som något som bara sägs och inte som något man menar, som tror att "Nej, jag vill inte ligga med dig" kommer bli ett "ja, jag vill ligga med dig" bara de får en tillräckligt kåt.

    Dessutom: Man vill ju inte ställa till med en scen, att det ska bli konstig stämning. Man vill inte höja rösten eller säga till på skarpen men för väldigt många är det det enda som är tydligt nog när de är kåta. Det finns de som utan vidare accepterar en uppsatt gräns, men de är betydligt färre än de som försöker rucka på gränsen. Och då är det ändå vanliga, trevliga killar vi pratar om. De är trevliga och vanliga före, de är trevliga och vanliga efteråt. Det är bara det att de mer eller mindre medvetet lyckas ignorera nejet.

    Jag mådde skitdåligt över alla gråzonshändelser fram tills för några år sedan när jag helt enkelt bestämde mig för att lägga det bakom mig och gå vidare. Önskar att jag hade mer kunskap om gråzonerna när jag var 16, eller i alla fall kände till fenomenet. Det hade blivit lättare att värja sig då.

    // Stycket

    SvaraRadera
  8. Stycket:
    Som sagt, jag hade missuppfattat syftet med projektet en smula. För människor i precis den sits du satt då är det nog rätt bra.

    För grabben som sket i att du inte var så sugen som han tyckte du borde vara tror jag dock att det är ganska verkningslöst.

    SvaraRadera