söndag 9 januari 2011

Försäkringskassan - Inkompetensens högborg

Jag tror jag ondgjort mig över försäkringskassan förr, och det tycks vara många som delar min uppfattning. Det finns allmän, grov uppfattning om hackordning inom maktyrken. *
Den som inte får bli polis, blir väktare.
Den som inte får bli väktare blir lapplisa.
Den som inte får bli lapplisa blir vaktmästare på en grundskola.
Den som itnen får bli vaktmästare på en grundskola blir....


ANSTÄLLD PÅ FÖRSÄKRINGSKASSAN!!!!!!!!!!


Halleluja.
På försäkringskassan kan man se sina tidigare utbetalningar. Ett halvår tillbaka. Tjena! Jag har kallt räknat med att jag kan se alla utbetalningar jag fått, eftersom jag kan se utbetalningar. Jag har alltså inte sparat alla små lappar jag fått om föräldrapenning. Informationen visste jag ju fanns på hemsidan. Att de skulle strypa informationen ett halvår tillbaka kunde jag inte ens föreställa mig.

Men nej, på försäkringskassan gör man sånt. Och nej, det går inte att välja intervall för presentationen. Det är ett halvår tillbaka. Basta.

Men de har telefontid även på söndagarna. Om de hade en vettig hemsida kanske de kunde ha sluppit det, men jag måste nu ringa och prata med ett troll som kopplar mig fel, till någon som kopplar mig vidare till någon som inte lyssnar på vad jag säger att jag vill ha, utan ger mig andra siffror i en "förstår du väl"-ton som om jag var ett ovanligt korkat dagisbarn. Fyfan. Jag bävar. Jag hatar att prata med folk på försäkringskassan.

Och en liten släng till skatteverket också. Man kan ladda ner Preliminär Deklaration som PDF. Men man får inte spara de värden man kan fylla i. Man kan bara skriva ut. Hej, och hjärtligt välkommen till datorkompetensen hos godtycklig språklärare på högstadienivå född före 1950.





*Ja, jag har vänner som är väktare och allt det där och det gäller inte alla, men sluta gnälla, för helvete, för det är humor och ganska roligt.

6 kommentarer:

  1. Heja!
    F-kassan började jag avsky redan 1994, den där gången då jag var 19 och behövde hjälp med en blankett gällande föräldrapenning.
    "Det kanske du skulle ha tänkt på innan du skaffade barn, du är alldeles för ung".
    Bitterf***a!

    (Tekrånglat)

    SvaraRadera
  2. Tekrånglat: Den/det sa så? På allvar? På riktigt? Borde fan anmälas! Säg att du anmälde, snälla?

    SvaraRadera
  3. Nej, jag anmälde inte. Jag lipade och visst insåg jag att jag var för ung för att bli mamma, men vad kan man göra åt saken när barnet redan finns?
    Jaja, sorgligt nog var det ju bara ett i raden av alla hugg man fick som ung förälder.
    Måste tillägga att en gång fick jag tag på en riktig stjärna på Fk som engagerade sig och gjorde mitt liv mkt bättre. Tackade henne med ett snällt vykort och hon ringde mej och grät av tacksamhet. (sic!)
    Så det är väl heaven and hell.

    SvaraRadera
  4. Eh..? Kanske inte helt fel att anta att det var den enda cred hon nånsin fått som fk-anställd? Å ja, sic.

    Jag skulle aldrig ens kommit på tanken att anmäla. Skulle gjort som du. Exakt som du. Har en del sjuka exempel på skit jag tagit (dock ej fk-relaterat), kommer nog I bloggen...snart...

    SvaraRadera