torsdag 27 januari 2011

Plagiat på temat "postkodlotteriet"

För det första:
"Postkod", va fan är det? Det heter postnummer. Djävla apskaft.
Så, vidare till plagiatet:

"Gör ditt för miljön, sluta stödja Jehovas smilfink Rickard Sjöberg och hans vittnen, ta dig samman, skriv ner din adress och en önskan om att bli spärrad och skicka allt hit: kundservice@postkodlotteriet.se

Så. Nu har jag spridit det här i alla sociala medier jag använder, vilket innebär att jag har gjort tre goda gärningar idag. Förhoppningsvis läggs programmet ner vilket får till följd att "postkod", detta monstrum till påhitt, försvinner ur varje svensks vokabulär. Men eftersom att det inte är särskilt troligt nöjer jag mig med vetskapen att en spärr från postkodlotteriet är den bästa huvudkudden (trots att det tydligen kan ta upp till tre månader för dem att sluta med utskicken)."


Fiat, gissar att det var ok.

Och ja, jag har mailat och sagt upp oss.

10 kommentarer:

  1. Självklart okej! Vi måste rädda alla som räddas kan från denna vidrighet. Du gör mig stolt.

    SvaraRadera
  2. Men Sjöberg-äcklot är väl Livetsordare? Jehovas får absolut inte beblanda sig med spel&dobbell så det kan inte stämma!

    SvaraRadera
  3. Molly, varför inte fråga Fiat, som jag plankat ifrån.

    Henne orginalinlägg är länkat från mitt...

    SvaraRadera
  4. Tydligen finns det en underkategorisering till postnummer, dvs varje postnummerområde är i sin tur indelat i flera småområden, som vardera har just en "postkod". Till exempel 114 31 AG.

    / Geografinörden, tillika besserwisser

    SvaraRadera
  5. Och det är dessa "koder" som "postkodlotteriet" baseras på?

    Är det verkligen sant det där, eller hittar du på?

    SvaraRadera
  6. Jag hittar åtminstone inte på! Jag har läst (någonstans...) att det är det som postkoder är. Det är inte bara du och jag som har retat oss på ordet!

    Nå, jag slog upp det någonstans och fick reda på det där med bokstavskoderna, och om du ser programmet någon gång (vilket jag starkt betvivlar att du kommer att göra) så kommer du notera att de faktiskt använder sig av en tvåbokstavskombination som tillsammans med postnumret ifråga utgör den s.k. postkoden. Sedan, om jag fattat det rätt, så vinner ALLA som bor inom samma postkodområde en massa pengar. Förutsatt att man köpt lott, förstås. Därav marknadsföringen i stil med "du vill väl inte bli utan när dina grannar vinner?".

    SvaraRadera
  7. Ja, jo, det har jag ju fattat liksom. Men ändå.

    DJÄVLA DUMHETER.
    Men där är vi överens va?

    SvaraRadera
  8. Inte utan att jag undrar hur det gick till på det där spånarmötet:

    "Jo men grabbar, jag har jobbat på Posten va, och där har'om en så'n häringa postkod - det är inte många som känner till den, men den kanske vi kan använda till någonting?"

    "Ja, ett lotteri eller nå't kanske?"

    "Du menar, typ ett postkodlotteri? Det låter ju helt jädra vrickat juh!"

    "Ääääh, kom igen, var inte så trångsynt..."

    SvaraRadera