torsdag 13 januari 2011

Hjortfärsbiffar

Hjärtfärsbiffar, va fan är det, egentligen?
Jag åt just ett par sådana. Hjort låter ju ganska exklusivt. Dyrt. Fast, de ingår i maten som serveras för under sjuttio spänn i personalmatsalen här. Jag brukar inte äta där, för maten är inte värd pengarna, på en hel rad olika plan, men idag hade jag glömt lådan. Av olika skäl valde jag då dessa biffar.

Något är fel. Jag kan tänka mig en handfull olika saker.
1. Någon har kombinerat dålig stavning med särskrivningsfobi. Det borde ha stått "Gjort biffar."
2. Det är ingen färs på hjort-kött i hjortfärsbiffar, utan det är något annat som ligger bakom namnet
3. Hjort är inte alls så flott som jag trodde, utan som vilken ko som helst.

Det var faktiskt inte särskilt gott, trots att jag idag hade vett att inte ta kantarellsåsen som inte innehåller några kantareller eller ens en antydan av kantarellsmak, utan aioli som ju är ruggigt svårt att misslyckas med.

Vad är det med lunchrestauranger och äcklig mat?

Suck.

Men nu dröjer det säkert en halvtimme innan jag blir hungrig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar