onsdag 25 augusti 2010

Dagens Dummaste i DN: Miljöbilspremie

Nu har Alliansen, en knapp månad innan valet, lovat att återinföra miljöbilspremien. Jag är inte alldeles säker på hur man tänker med den där premien. Är inte poängen att få folk att köra mindre bil, snarare än att producera mer bilar i världen?

Ganska få av de som köper ny bil skrotar den gamla. Den fortsätter att alltså rulla och vara bensinslukande, fast hos någon annan.

Att tillverka en ny bil är ett enormt avtryck. Brutalt! Så, för de flesta av oss, vi som kör rätt lite ändå, ska det till många års körande innan vi tjänat in miljökostnaden av att tillverka en ny bil, även om den är rejält bensinsnål.

40.000 är rejält med stålars. Kunde vi inte lagt de pengarna på att bygga ut bussnät, eller tåg eller något annat miljövänligt? jag menar fortfarande att man med fördel kunde ta och beskatta flygbränsle som man beskattar bilbränsle, och sedan ta överskottet och lägga på något vettigt.

Nej, hörrni. Det där var inte så farligt genomtänkt.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker man skulle tvinga biltillverkarna att nyttja den nya teknik som finns och slopa bensin helt.

    SvaraRadera
  2. Ja, Huskatt. Där håller jag med dig. Ibland önskar jag att jag vore diktator; det vore så mycket enklare att genomföra saker då.

    Nå. För att besvara Tehatarens första fråga: Miljöpartiet är ute efter att man skall köra mindre bil. På Centerns valaffischer står det däremot något i stil med "Jaga utsläppen, inte bilisterna". En klar skillnad där. Alliansens poäng är alltså inte att minska bilåkandet, men däremot utsläppen.

    (Vänligen se detta endast som svar på just den frågan, inte på resten av inlägget.)

    SvaraRadera
  3. Ja, naturligtvis. Glasklar skillnad, inget snack.

    Det jag ifrågasätter är om Centern inte är dumma i huvudet när de menar att fler nya bilar, om än miljövänliga, totalt sett skulle minska utsläppen. Det tror nämligen inte jag.

    SvaraRadera
  4. Nä, fler bilar skulle inte släppa ut mindre. Men lika många, varav större andel är miljövänliga, skulle onekligen det. Tanken är nog just att man skall byta ut sin gamla bil mot en ny. Men något sådant krav finns inte, va? Bättre då kanske att höja skrotpremien för riktigt smutsiga bilar.

    Minns ni förresten reklamen?
    "En ny bil!? Din lilla materialist!" Den handlade just om att nyare bilar är mer miljövänliga än gamla.

    SvaraRadera
  5. Ja, Tobias, det är tydligt att det är det man menar.

    Det jag ifrågasätter är om tillverkningen och administrationen och logistiken av denna nya bil inte släpper ut mer koldioxid än den extra koldioxid en vanlig bilåkare släpper ut om han inte byter bil.

    Jag tror att man ska köra bra djävla mycket bil innan man har kompenserat för tillverkningen av den mer miljövänliga bilen.

    Bara batterierna i en elhybridbil är sällsynt skitiga att tillverka.

    Jag håller med om att skrotningspremie för de skitigaste vore en bra idé, däremot. Då vet man ju att man faktiskt får bort lort från vägen.

    SvaraRadera