tisdag 31 augusti 2010

bil eller SL?

Jag har fram till och med idag, alltid åkt kollektivt, cyklat eller sprungit till jobbet, med enstaka undantag då jag behövt ha med mig mycket saker. Jag har aldrig vanemässigt kört bil till jobbet.

Imorgon börjar jag på ett uppdrag långt söder om Stockholm. Jag bor i en av de södra förorterna. För att ta mig dit kollektivt, och vara där till klockan elva, måste jag gå hemifrån strax före 10. Jag måste åka halvvägs in till stan och byta pendeltåg. ja, först måste jag såklart ta mig till pendeltåget jag ska in till stan med. Den resan tar, om allt klaffar, en timme. Tåget får inte vara mer än fem minuter sent, för då torskar jag. Jag måste dessutom byta till anslutande pendeltåg långt söderut. Jag tänker nog ta lite höjd för att pendeln är sen, och starta tjugo minuter tidigare än tänkt. jag får vänta lite längre i Älvsjö, men kommer sannolikt fram i tid. Det är viktigt att vara i tid imorgon. Första dagen hos kunden.

Med bil tar den här resan en dryg halvtimme. Missar jag en anslutning, för att pendeln är några minuter sen (det har den väl aaaaaaaaaaldrig varit?!) kommer jag att behöva vänta en halvtimme på nästa, är jag rädd.

Om jag ska ha en rimlig chans att få ihop min vardag blir det bil framöver. Fan också!

3 kommentarer:

  1. Ibland får man släppa på sina principer och..men det berhöver inte vara för alltid :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår det där så väl. I-landsproblem, javisst, men nog så dumt, irriterande och onödigt. Du är långt ifrån ensam om att ta bilen i sådana lägen, och den typen av bilresor råder man inte bot på genom att införa trängselavgift vare sig på Essingeleden eller någon annanstans.

    Ett stort problem med SL-trafiken är att den traditionellt sett gått radiellt in till och ut från sta'n. Tvärbanan, när den kom, blev ju långt mer populär än de räknat med, men den är ändå bara en droppe i havet. Några enstaka tvärbussar finns det ju, men i det stora hela...

    Nix, SL är inte en ersättning för bilen. Däremot ett bra komplement. För just min del fungerar det utmärkt att åka buss+tunnelbana till och från mitt jobb, men verkligen inte för alla.

    SvaraRadera
  3. Fast det borde verkligen gå.

    Jag kommer inte att drabbas av köer heller, för jag kör på "rätt" håll.

    SvaraRadera