måndag 3 januari 2011

Sila mygg, och svälja kameler

Några enkla saker, som sagts tusen gånger tidigare, och eftersom vi ska prata om det, så säger jag det igen. Jag förväntar medhåll, eftersom puckona är i Thailand.

En grov överslagsberäkning säger att härifrån till Thailand är ca 20.000km. En Boeing 757 tar ca 250 passagerare, lite beroende på modell, och rymmer dryga 40.000 liter soppa. Alltså, vi tar det igen 40 kubikmeter bränsle.

Med tanke på att den har en räckvidd på bara dryga 7000km, måste den alltså mellanlanda ett par gånger på vägen. Alternativt får man ta ett annat plan, som rymmer mer soppa.

Tur och retur gör detta ca 1 kubikmeter bränsle per person tur och retur Thailand. Det motsvarar att tanka bilen tjugo gånger.

Ok, så en tur fram och tillbaka till Thailand förbrukar mer bränsle PER PERSON än jag kör upp med bilen på två år, trots att jag har långt till jobbet.

Samma djävla präktiga djävla surdegsbakande puckon, som skryter över sin källsortering åker faktiskt gärna till Thailand över jul, för man måste ju unna sig lite.

Snälla, sätt samma skatt på flygbränsle som på bilbränsle.

Den intresserade, suicidala, självhatande masochisten kan läsa mer om människorna jag skriver om på Flashback, och nej, de här människorna bakar knappast surdegsbröd heller. Det kan de inte stava till.

(Boeing 757-siffror)

7 kommentarer:

  1. Å jag ska åka till jobbet å då ska det FAAN inte va nån djävla snöstorm!!
    Herre gud man tar sig för pannan.

    En icke helt genomtänkt kometar från en "Gnällig"!

    SvaraRadera
  2. Detta ska jag skriva upp och berätta nästa gång någon "skryter" om att de ska till Thailand.
    Slår heller inte fel att de som åker tycker att de är så jäkla exotiska och nytänkande.
    Bah! Skulle inte ens åka om jag blev bjuden.
    Men jag ska väl inte kacka i eget bo, nästa år blir vi bjudna till New York av svärmor.
    Får man gnälla på andra om man bestämmer sig för att köpa utsläppsrätter? /Tekrånglat

    SvaraRadera
  3. Jag har en känsla av att jag dragit upp detta tidigare, men det passar för bra in här för att inte tas upp igen. Jag gjorde nämligen en liknande beräkning för ~2 år sedan, då jag hade flickvän i Estland. Jag räknade då på Boeing 737-200, som oftast trafikerar sträckan Stockholm-Tallinn, och räknade lite grovt på koldioxidutsläppen.

    Vad jag kom fram till var, att enkel resa, en resa på 40-45 minuter, släpper kärran ut en mängd koldioxid per passagerare, motsvarande TIO ÅRS elförbrukning hemma i min lägenhet! Och då har jag ändå avrundat ganska generöst åt "andra hållet" - egentligen kanske det motsvarar 12-13 år. Och här får man ständigt höra hur man ska köpa energisparlampor och ha sig...

    SvaraRadera
  4. Tobias, fan, du vinner!
    Fast de flesta gör inte av med så himla mycket el, jämfört med hur mycket de kör bil. Men de köper gärna en bil som drar 10% mindre än den de har, för de är ju så miljövänliga.

    Ja, lågenergilampor, ja...

    SvaraRadera
  5. Fasen, jag trodde jag hade svarat på den här redan...

    Vinner och vinner, hm! Vad jag försökte få sagt var att det där med att försöka vara miljövänlig genom att spara på el, det är verkligen en piss i Mississippi. Bara att dra in på en endaste (KORT) flygresa spar ju lika mycket växthusgaser som att inte använda el ALLS i tio år! Sjukt. Och det såg jag som en parallell till att en istruntad långflygresa spar in lika mycket som en herrans massa skippat bilkörande.

    Sedan lär det vara så att 10% av bilarna (de från före typ 1987, eller när det var som katalysatorer blev obligatoriska) står för 80% av de dumma utsläppen. Siffrorna har jag såklart helt tagit fritt ur luften, men rent principiellt är det så.

    Intressant också att notera (förlåt, det blir en lång kommentar det här), är SL:s nya funktion som med fina diagram visar skillnaden i utsläpp mellan att åka med dem och att åka bil. Åka buss spar på vissa sträckor högst marginellt - en resa jag gör nästan dagligen släpper exempelvis ut 0,54 kg koldioxid jämfört med en bils 0,76. Med tunnelbanan är det helt andra bullar.

    SvaraRadera
  6. Nja.....
    Det där med katalysator och växthusgaser är nog tokigt, va?
    Det katalysatorn gör är ju att se till att mer av bränslet verkligen förbränns, dvs, se till att det i större omfattning omvandlas till koldioxid och vatten, istället för sot och större kolföreningar. Det blir ju inte mindre växhusgaser, bara mindre sot och mer gas istället.

    Däremot drar ju äldre bilar mycket mer bensin än nya.

    SvaraRadera