måndag 17 januari 2011

brunch

Frukost är ett mål som serveras på morgonen. Lunch är ett mål som serveras mitt på dagen, alltså, ca 12, flera timmare senare, middag är, hur bisarrt det än kan framstå om man granska ordet, ett mål som serveras framåt kväll, flera timmar efter lunch.

Brunch är ett ord som är en sammanslagning av Breakfast och Lunch, och indikerar ett mål mellan de två, för folk som sovit så länge att de liksom inte kommer att orka någon lunch om de äter frukost, och därför gärna äter ett stadigt mittemellan.

Så.
Kan någon förklara för mig, hur fan man tänker när man påstår sig servera brunch, men inte öppnar dörrarna förrän kl 12? Måltiderna är desamma, och infaller vid samma tider på dygnet, oavsett när man stiger upp och vilken dygnsrytm man har. Sover man till 17.00 och sedan går upp, då äter man middag, oavsett om det är en kopp kaffe och två mackor.

Men, jag ska säga att det var ett fint smörgåsbord på kvarnen mitt på dagen, oavsett vad de kallade det. Och trevligt.

Vi får se om det blir ombytta roller på lördag, så att det är jag som målar min svägerska, hobbysminkösen, innan hon ska på fest.

2 kommentarer: