tisdag 18 januari 2011

Lite siffror

1832 filer
132 MB
hundratals rader programkod i varje fil
Flera personer som gör ändringar här och där hela tiden.
Flera versioner som ska separeras och ibland sammanfogas.

Hur kan det komma sig att det inte blir fler och allvarligare fel?

Det känns som att köra motorcykel med full gas och ingen broms mitt i natten utan ljus på en slingrig grusväg.

Lite som resten av livet, liksom.

Jag tror jag ska börja bli pretentiös och använda mjukvaruutveckling som metafor för Livet. Ungefär som Forrest Gump och hans chokladlåda.

4 kommentarer:

  1. Subversion och testdriven utveckling, kanske är delar av svaret?

    SvaraRadera
  2. Nej, inte subversion. TFS 2010.

    Testdriven utveckling är ju fint på många sätt, men tyvärr ganska dyrt att införa i efterhand i ett fem år gammalt system, med högst tveksam "arkitektur".

    SvaraRadera
  3. Mhm. TFS 2010 känner jag inte till mer än till namn, men jag förmodar att det har en del liknande fördelar som SVN.

    Det är bara att gratulera, att det fungerar! Skönt när det är åt det hållet.

    Föreställ dig motsatsen:

    "4 filer.
    46 KB.
    Ett par tusen rader kod totalt.
    En enda person sitter och jobbar med detta.
    Hur kan det komma sig att det blir fel HELA TIDEN?"

    SvaraRadera
  4. Det där har jag bara inte tid att reda ut i bloggen, men det är inte konstigt. :-p

    SvaraRadera