onsdag 12 januari 2011

Helt ok jobb, men...


... helst hade jag nog ändå tillbringat dagen under täcket med ett par rejäla skålar popcorn och en hög bra serietidningar, eller kanske en hel bok. Eller varför inte en seriebok.

För den med en livssituation som skiljer sig från min och därför lämpar sig för ovan diskuterade dagsplanering, kan jag varmt tipsa om

Sluggy Freelance - Megatome 1 (books 1, 2 & 3)
samt
Sluggy Freelance - Megatome 2 (books 4, 5 & 6)

Totalt har 10 Sluggy Freelance-böcker släppts, men bara de 6 första har ännu blivit Megatomes. När nästa kommer ska jag hålla termometern mot en lampa och sedan hävda feber och ta en sjukdag.

Har man tråkigt på jobbet kan man med fördel läsa Sluggy Freelance en strip i taget på datorn. Det har kommit en strip om dagen, med vissa undantag, i ganska många år nu. Och allt är bra. Det är en fantastisk serie, men den måste läsas från början, så, börja från början.

Ja, de första stripparna är inte lika vältecknade som de senare. Man följer inte bara karaktärerna genom hur många äventyr som helst, man följer också Pete Abrams personliga konstnärliga utveckling över många år. Allt är en lång story, och nästan alltid övergår en historia i en annan utan att man ser någon tydlig skarv. Serien har i första hand gjorts för webben, och formatet på stripparna varierar därför kraftigt, särskilt på senare år. Jag undrar lite hur han får ihop det i böckerna sen.

2 kommentarer:

  1. "Allt är en lång story, och nästan alltid övergår en historia i en annan utan att man ser någon tydlig skarv." Det låter, i mina ögon, som ett synnerligen karakteristiskt drag hos såpoperor! ;-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera