onsdag 12 januari 2011

Betala för sig

Det finns något märkligt med att betala skulder till vänner och bekanta. Vissa är maniskt noggranna och betalar tillbaka tjugo spänn dagen efter. Andra bara låter bli att föra på tal femhundra spänn de är skyldiga.

Nyligen gjorde jag bekanta en tjänst, och de skulle pröjsa mig 400 spänn för mina utlägg. Själv tjänade jag inte en krona. Jag har inte sett röken av det än. Jag har det tillräckligt bra ställt för att verkligen inte bli ett dugg lidande ekonomiskt av fyra hundra spänn, men jag störs ändå. Varför?

Jo, dels för att människan som ännu inte betalat har mycket mer pengar än jag, och dels för att det är nonchalant. Jag lade ganska många timmars arbete på det, och jag bjöd på det arbetet.

Jag känner mig småsint och gnällig och petig om jag går och ber om pengarna. Jag har lite för mycket stolthet, och, som sagt, det handlar inte så mycket pengarna som så. Jag tänker nog vänta tills de kommer på det själva. Vore det jag, skulle jag hört av mig och frågat om de ville ha kontanter eller pengarna på något konto, och isåfall vilket.

Det finns ett mönster här också. För de människor för vilka fyra hundra spänn är lunchpengar är det så lite att de inte tänker på det, och skiter i det. Då är arrogansen dubbel, för de borde inse att inte alla självklart har det lika bra, vilket gör det till en ännu större anledning att betala tillbaka.

Jag undrar om det är relaterat till den där önskar att fotografera sin röv.

12 kommentarer:

  1. Skitskraj att det var jag. Men det var det inte. Visst?

    SvaraRadera
  2. Hur ofta har du plåtat rumpan för att ge mig?

    Nej, det var inte du. Vi har gjort upp!

    SvaraRadera
  3. Vaddå, har du inte fått mina bilder? Skitskumt!

    SvaraRadera
  4. Du har nog skickat din rumpa helt galet.

    SvaraRadera
  5. Prata med hans fru istället. Mannen är jävligt dålig på sådant där. Jag har försökt förrut

    SvaraRadera
  6. På vad? Veta vem som skickar rumpor eller veta vem som tar betalt?

    SvaraRadera
  7. Och vad har hon försökt förut?

    SvaraRadera
  8. Det klassiska dilemmat. Jag känner mig som en idiot när jag lånar pengar och skäms ända tills jag lämnar tillbaka. Eftersom att jag verkar vara ganska ensam om det har jag nästan helt slutat att låna ut. Jag vill att det ska handla om att folk är glömska, men innerst inne har jag alldeles för rutten människosyn för att tro på det.

    Hur som helst: Be om pengarna. Det är inte du som ska skämmas.

    SvaraRadera
  9. Du är, som alltid klok, Fiat, men vet du, jag gör inte så.

    Jag offrar 400 spänn och avfärdar människan från min lista över vänner.

    SvaraRadera
  10. En av mina bästa vänner lånade en hundring när vi pluggade. När jag sen faktiskt BAD om dem tillbaka (inlindat I en massa ursäkter) fick jag svaret:"men, vaddå, du har ju så mycket pengar.. " Eh. Jaha? Må så vara. Eller inte. (Inte...) Men PRINCIPEN. Principen.

    Konstigt nog är vi fortfarande goda vänner.

    SvaraRadera
  11. Det där låter lite för bekant. När man har ett yrke andra gärna utnyttjar...man måste baske mig bara säga NEJ.

    SvaraRadera