måndag 31 januari 2011

Krig, barnsoldater och FN:s fredsbevarande styrkor

Av någon anledning kom värnplikt och krig upp. Jag försökte förklara att man i Sverige hade värnplikt. Att jag har blivit tvungen att lära mig vara en otäck soldat, och lärt mig döda andra. Vi började diskutera, och jag försökte förklara krig, värnplikt och barnsoldater. Jag fick googla på barnsoldat och visa bild.

Jag fick förklara att farfar varit i krigsländer och fotografera. Jag fick förklara att hans storebror varit FN-soldat.

Hur förklarar jag att jag lärt mig skjuta kulspruta, köra stridsvagn, skjuta med kanon, AK5, M16, Kalashnikov, PSG90, AG90, Glock 17, KSP94 (MG3), pansarskott, granatgevär, handgranet och spränga saker med dynamit? Allt det där är ju det vidrigaste som finns. Fruktansvärt.

Jag tror inte han riktigt förstod, men han försökte relatera till barn som inte har föräldrar, inget dagis, inga leksaker, ingen mat, smutsigt vatten, ingen som vet när de fyller år, aldrig fått en present i hela sitt liv, utan bara dödar andra. Han försökte, men jag tror inte han kan.

"Skjuter de genom fönstrena i deras hus då?"
"Nej, de har inga hus."

Det kanske går att förklara, men att därifrån förklara vad det är som gör att det faktiskt är ganska roligt att skjuta stora saker och köra stridsvagn, och att det är kul att spela datorspel, det tänker jag inte ens försöka.

Fy fan.

Snälla, kan vi inte kasta ut alla diktaturer ur FN och sedan invadera Sudan. Eller hur var det? Har de slutat där? Ja, vafan, Elfenbenskusten då. Det är ju inte som om det saknas krig i världen att styra upp.

Djävla bajsvärld. Fördelen med den rikliga miljöförstöringen är ju att det snart inte finns något att kriga om eller någon som kan kriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar