torsdag 6 september 2012

Spam kap 2


Företaget det handlar om idag är alltså offerta.se. Jag tror jag hittade potentiella flyttfirmor via dem i somras, och som den påläste kanske minns, var jag bara sådär imponerad av de flesta. Jag har inte KÖPT något av offerta.se, och de verkar inte ha någon som helst koll på konceptet spam eller personuppgiftslagen. Jag tror jag ska ge dem en känga till. Men först läsa på.
[läser läser läser letar läser]

Jodå.
De har en helt horribel sida med Användarvillkor, där de inte verkar ha någon som helst koll på upphovsrätt och personuppgiftslagar.

Här kommer mailkonversationen, och jag uppdaterar efter hand:
Jag:

Jag kan inte påminna mig att jag givit Offerta rätt att skicka mig spam.

När gav jag min tillåtelse till det?


De (Fan, de lämnar ju öppet mål!!!):

Hej  Tehataren ,

Detta är inte spam utan reklam/erbjudanden om våra tjänster som vi endast skickar till er som en gång använt Offerta.se.
Önskar ni bli borttagen från våra mejllistor ordnar vi det självklart omedelbart. 

Med vänlig hälsning 

Offerta kundservice


Jag (spelar dum!):

Spam är per definition oönskad reklam.
För att det inte ska vara spam måste jag ha givit mitt explicita godkännande, varvid det blir godkänd reklam. När och hur gjorde jag det?


De (Que?!)

Hej igen Tehataren,

Väljer ni att avstå från våra utskick så klickar ni ur att få "nyhetsbrev" från Offerta bockar ni inte ur det är det samma sak som ett medgivande.
Vi gör detta självklart åt er så ni slipper det i framtiden.

Mvh Offerta kundservice


Jag:

Hej. 
Va fint att ni plockar bort mig från listan.

Jag undrar fortfarande när jag gav mitt medgivande. Vilka kryssrutor menar du?

Jag, igen:

Hej!
Jag vill också, enligt personuppgiftslagen, veta vilka personuppgifter ni lagrat om mig.
Jag har kollat ert formulär för att göra en förfrågan, och där finns ingen kryssruta och ingenstans står det något om reklamutskick. Kan ni förtydliga det ni skrev tidigare:
"Väljer ni att avstå från våra utskick så klickar ni ur att få "nyhetsbrev" från Offerta bockar ni inte ur det är det samma sak som ett medgivande."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar