fredag 24 februari 2012

Hur man än vänder sig, har man röven bak...

... och oavsett hur man vänder den, får man någon djävla handlares djävla kuk uppkörd så man klöks.

Märkesverkstaden försökte sälja på mig ny lampor för tusentals kronor, trots att de gamla var hela, men såg inte ett förödande oljeläckage och trasigt avgasrör.

Nyss har jag skickat följande mail till en annan verkstad, som fick byta det där avgasröret, eftersom jag totalt tappat allt förtroende för Peugots egen verkstad i Sumpan.


Hej!
För ett par veckor sedan bokade jag tid hos er för att få avgasröret bytt. Jag lovades att reservdelarna, som ni redan då konstaterat behövde vara orginal, skulle finnas på plats då. Igår, när jag lämnat bilen, ringde ni och gav mig prisuppgift och berättade att den inte skulle vara klar, eftersom ni ju behövde beställa orginaldelar, delar som ni tidigare lovat redan skulle vara på plats. Då lovades jag att bilen skulle vara klar idag, fredag.

Idag har jag gått och väntat på ett samtal om att bilen skulle vara klar, men inte hört något. När jag så ringer klockan kvart över två idag, för att höra hur det går, möts jag av en telefonsvarare som berättar att ni stänger klockan 14.00 på fredagar.
Nu blir jag plötsligt utan bilen hela helgen och måndag också.
Det betyder att jag är utan bilen torsdag till måndag, minst, istället för en dag, så som avtalat.
Jag vill gärna veta hur det går med min bil.
/Tehataren

5 kommentarer:

  1. Lider med dig/er.
    Bilverkstäder är ett kapitel för sig i hantverkarbranschen...
    När jag för några år sedan lämnade min bil för att göra en årsservice + lite annat fick jag en prisuppgift på drygt 5 000:- innan jag lämnade bilen. När jag ringde för att kolla om bilen var färdig och bara i förbifarten frågade "och vad gick det på?" fick jag veta att det skulle gå lös på 16 000 pix!

    Ganska upprörd printade jag ut konsumentverkets sida med anvisningar för bilbranschen där det framgår att verkstaden på eget bevåg kan påföra en "ringa fördyring" (tom preciserad till max 100:-)på givet kostnadsförslag. Beväpnad med detta gick jag för att hämta min bil.

    Det visade sig att märkesverkstaden hade bytt alla stötdämpare och alla krängningshämmare (!) utan att meddela mig.
    Jag vägrade betala. Och frågade om det verkligen inte hade gått att nå mig på nåt av de fyra telefonnummer eller två epostadresser jag lämnat.
    De två verkmästare som försökte övertyga mig försöka deala att jag åtminstone skulle betala material så skulle de "bjuda" på jobbet. Jag vägrade! När jag avslutade diskussionen med att konstatera att "jag inser att ni knappast kommer montera av grejerna ni satt dit och sätta tillbaka mitt gamla skit, men jag har inte beställt grejerna ni har monterat." Därmed var palavern över och de konstaterade att de naturligtvis gjort fel, att jag naturligtvis inte behövde betala.

    Känslan av tillfredställelse när jag körde därifrån över att inte bara ha knutit handen i fickan utan faktiskt stått på mig var otroligt skön.

    SvaraRadera
  2. Pappaband, en sann solskenshistoria. Fan va gött!

    Jag kom på att jag, som numera spelar in alla telefonsamtal, även om jag kastar de flesta inspelningarna, har inspelat hur jag blir lovad att det ska kosta 4600 spänn med det här bytet av avgasrör. Kommer de med något annat på fakturan går jag dit och spelar upp samtalet för dem. Det kommer att kännas bra.

    SvaraRadera
  3. Förlåt, men nu blev jag intresserad av en detalj. Hur gör du för att spela in alla samtal? Och hur/var lagrar du dem?

    SvaraRadera
  4. Jag har en app till min android-lur som heter record my call som är gratis, som snurrar som en tjänst, och automatiskt spelar in alla samtal som mp4-filer (eller andra format), och efter varje samtal får jag frågan om jag vill spara, radera, skicka vidare eller något annat. Om jag inte raderar ligger alla filerna i en mapp, namngivna med nummer/telefonboksnamn och datum och klockslag.

    Larvigt lätt. Nästan tramsigt. Jag skaffade det när jag skulle börja mucka med mäklaren.

    SvaraRadera
  5. Skitbra, tack! Ska prova den, jag med. Inte så förvånande att det finns, dock. Idag går det ju dessutom att lagra hur djävla mycket man vill i tillräckligt bra ljudkvalitet.

    SvaraRadera