Låt mig återge en liten mailkonversation jag haft med någon som inte är så farligt tränad i Kommunikation, någon som gärna klappar någon på huvudet, och någon som försöker ta alla mina pengar, och dessutom inte ger intryck av att kunna sin egen bransch.
Meddelande:
Hej!
Jag håller på och letar flyttfirma för flytt av mitt hem.
Hur mycket vill ni ha för att packa och flytta (och eventuellt städa) en normalt belamrad trerummare på 68kvm, nedre botten, till ett radhus inom Södra Förorten den 2/5?
Naturligtvis är alla hyllor och väggmonterad TV och sådant nedplockat.
Med vänliga hälsningar
Tehataren
Svar:
Hej
En grov uppskattning är följande packning, 2 man = 788 kr/timme plus material flytt, 3 man och bil = 1.556 kr/timme
Priserna är inkl moms och avser dagtid vardagar. Packingen sker alltid dagen innan flytt (vardag)
Finn Fem (Nåja tre, men tre allvarliga) Fel
1. Detta är inte en offert, utan en timprislista.
2. Detta är inte någon grov skattning
3. Hur fan ska JAG kunna veta hur lång tid de behöver för att packa och flytta mina grejor?
Min nästa replik:
Hej!
Tack. Det var en bra början, men ungefär, i grova drag, hur många timmar är det då som behövs?
Jag skulle vilja veta, åtminstone ungefärligt, vilken slutsumma det skulle handla om.
Med vänliga hälsningar
/Tehataren
Svar:
Omöjligt att säga när vi inte har sett vad du har
Ok, här blir det ännu mer fel.
Omöjligt? Har du aldrig flyttat en normalstor trea? Har du ingen som helst koll på ditt jobb? En grov skattning vore något i stil med:
"Det tar ca 5-15 timmar att packa, och ca 2-4 timmar att sedan flytta sakerna, beroende på hur mycket grejor det rör sig om." Nog går det att göra en sådan här skattning, iallafall, åtminstone om man någon gjort jobbet tidigare, men Stockholms Stadsbud kanske inte har det? Isåfall är jag inte så sugen på att göra affärer med dem. Överhuvudtaget får jag så taskiga vibbar av den här firman att jag aldrig kommer att köpa en tjänst av dem!
Om man inte ens kan lämna detta, då har man fan ingen som helst koll. Skulle jag köpa in en hög flyttgubbar på löpande räkning, utan att veta om det kostar 5000 eller 50 000? Skulle inte tro det.
Min replik:
Då får jag vända mig till någon annan som kan lämna en offert.
Svar
Det har du all rätt att göra
No shit?! Det kan du ge dig på att jag har. Aldrig i livet att köper en tjänst av någon som är så oseriös. Hans chef står inte att finna på deras hemsida, utan bara samma kontaktformulär som jag redan använt.
Jag hoppas innerligt att inte alla är lika djävla oproffsiga.
lördag 31 mars 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej på dej Tehataren.
SvaraRaderaRåkade halka in på din blogg när jag sökte information om stadsbudens historia.
Som stadsbud med ca 20 års erfarenhet så får jag ge dig både rätt och fel.
Han borde ha frågat efter mer konkreta uppgifter, hur länge du bott i bostaden (stor skillnad om man bott 3 eller 23 år) Möblering, är det mormors gamla ekskänk eller något från IKEA i köket? Proppfullt dubbeldörrars vitrin med antika kristallglas eller en halv hylla vinglas á 19.90 i köket? Så kan man fråga om allt för att få en uppfattning.
68 kvadrat på bv låter enkelt men... Är det plan utgång eller entretrappa?
Hur nära porten kommer man med lastbil?
Vissa gator är blir blockerade om man ställer lastbilen där den optimalt borde stå, på andra finns mer än nog med utrymme.
Kan skilja på t.ex 30 m hur långt allt ska flyttas innan det kommer in i lastbilen.
Det ena radhuset längst bort från parkeringen, pga oklippta träd och buskar, plogning etc kan det vara omöjligt att komma närmare än t.ex 30 m med lastbil. Det andra kan ligga närmast parkeringen, inga bekymmer att lägga landgången rakt in i entren.
Sånt borde han ha frågat om.
I regel behövs knappt en kartong per kvadrat för att packa ett bohag, ju större bostad desto större variabler. 68 kvadrat tar i snitt ca 65 kart, plus minus 15 gör 53 till 83 kartonger..
Finns ju alltid någon som utmärker sig åt ena eller andra hållet.
Som exempel tömde jag nyligen ett antal identiska ettor på 39 kvm som skulle evakueras inför stambyte.
På en av dom var vi 2 gubbar, det gick åt 26 kartonger, glest möblerad. Utflytt (pl 4), transport (ca 15 min) och inflytt (pl 2) tog knappt 4 timmar.
På en av dom andra (pl 2 till pl 1, ca 10 min transport) var vi 3 gubbar. Det gick åt 86 kartonger, jobbet tog drygt 9 timmar totalt, vi fick åka ditt några dagar före flytten och ta dom dryga 30 kartonger som var packade + en del möbler för att hyresgästen skulle få plats att fortsätta packa.
Det faktiskt omöjligt att ge annat än en uppskattning av priset för packning och flytt om man inte sett vad som finns i bostaden.
För din lägenhet kan jag väl säga att det skulle ta i snitt 4-6 timmar för 2 man att packa. I snitt 5-6 timmar att flytta för 3 man.
Men.. Kärrtorp och Björkhagen och Vendelsö ligger alla i södra förorten men åktiden skiljer avsevärt.
Har du förråd? Finns små/ stora. Välfyllda/ nästan tomma. I källaren/ på vinden. Med eller utan hiss.
Kan ta llt från 10 min och uppåt.
Normalt belamrad? Normalt för den ene är tvärtom för den andre.
Sammantaget borde han ha ställt många frågor om han hade intresse för att göra en uppskattning. För ett fast pris borde han ha åkt och tittat.
Den firma som ger dig en offert på så knapphändiga uppgifter är antingen oseriös (finns dom som inte ställer frågor för att senare hävda att dom inte fått korrekt info. I regel vinner dom om det blir rättslig tvist) eller så är dom orutinerade. Vet inte vad dom ska fråga.
Sen tycker jag nog även att du borde förstå att dom uppgifter du lämnat inte är tillräckliga för att ge en offert. Vet inte vad du jobbar med men inget företag i någon bransch kan ge annat än en uppskattning baserat på ett genomsnitt med så lite fakta. En offert på dom grunderna går inte att ta på allvar.
Det finns många firmor med "Stadsbud" i namnet, menar du "Stockholms Stadsbud" , "Stadsbud i storstockholm", "Stockholms Stadsbud flytt & transport" eller någon annan stadsbudsfirma? Några av dom har gemensamma anor sen 1863 och har ganska hårda krav på sina gubbar även om dom också kan göra misstag.
Andra startar och konkursar under nya namn med samma ägare och är allt annat än seriösa.
Med dina rader drar du en hel yrkeskår över samma kam. Tycker nog du kan nöja dig med "flyttfirma" eller precisera vilken firma du hade kontakt med.
Hoppas iaf att du fick tag på någon som visade mer intresse och att det gick bra med flytten.
Mvh
Stadsbudet