lördag 16 april 2011

Jehåvasjäveln

Nyligen läste jag boken Jehåvasjäveln av Henrik Pettersson. Det är en mycket intressant bok av ett avhoppat Vittne.

Idag besöktes jag av två unga prydliga män som ville ge mig en skrift och bjuda in mig till möte. Jag förklarade vänligt men bestämt att religion inte är välkommet på min tomt. De tackade för sig och gick vidare.

Precis när jag stängt dörren kom jag på att jag ju hade en plan. De här två var de ideala mottagarna, och jag sprang genast och hämtade boken. Jag drog på mig skor och sprang ifatt grabbarna, och förklarade att jag gärna ville lämna dem en liten skrift i utbyte, sa, "Varsågod. Du får den av mig."

Jag hoppas hoppas hoppas de läser boken, och förstår.

9 kommentarer:

  1. Heja!

    Å...varför ringer de aldrig på hos mig, men hos dig?

    SvaraRadera
  2. Har läst den, ganska bra.
    Han och jag har samma bakgrund. Kände igen mej i mycket men tycker den var ganska barnsligt skriven.
    Vet till hundra procent att de två inte kommer läsa boken. Avfällingslitteratur är lika illa som att tatuera in ett kors på ryggen samtidigt som man dricker ett glas blod.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vet att avfällingslitteratur är Satan själv, men...

    Om någon skulle vara benägen att hoppa av, är det ju två unga stiliga grabbar. Och de hade inga föräldrar eller gamlingar med sig. De som går här brukar ha det.

    Vem vet?

    Jag har ingen personlig erfarenhet av sådana religiösa organisationer, men väl en hel del åsikter.

    SvaraRadera
  4. Jag måste påpeka att jag tagit avstånd från sekten. Jag skulle bli väldigt ledsen om mitt barn eller någon annan jag känner anslöt sig till vittnena, men vi har ju religionsfrihet så jag skulle respektera det.

    Den tron skapar inga trygghetskänslor eller friska sinnen.

    SvaraRadera
  5. Jo, att du inte var med i klubben nu, hade vi liksom gissat.

    Du ger intryck av att vara en vettig, sund, lycklig, stabil och... ja, ovittnig människa.

    Att du kom därifrån, däremot, det visste jag inte. Välkommen ut!

    SvaraRadera
  6. Här är en till sektfödd och (för längesen) uthoppad.
    Jehåvasjäveln är mycket bättre än det mesta inom avfällinglitteraturen, dels för att författaren kan skriva, dels för avsaknaden av tårfylld drama och dels för det 'barnsliga' faktiskt.

    JV är överlag barnsliga (snudd på efterblivet) som vuxna, ungefär som knarkare som stannat i utvecklingen. De är så sprängfyllda av sitt kokobudskap att ingenting annat får plats.
    Henrik P skriver med en sektröst han vänt uppochner och gjort till sin.

    PS grabbarna kommer med 99,9% säkerhet att slänga boken utan att våga öppna den. Men man vet ju aldrig..

    SvaraRadera
  7. Molly, jag förstår att jag har taskiga odds, men det är nog större chans att jag omvänder dem, än tvärtom, och jag tror att min gärning är en godare gärning.

    Man måste försöka.

    Lite extra roligt är det att jag fick boken på blodcentralen när jag lämnade blod. Undrar om etiketten satt kvar...

    SvaraRadera
  8. Det där med blodcentralen är ju fantastiskt roligt.

    SvaraRadera