tisdag 5 april 2011

integritet

Det här blir nog ett rörigt inlägg, men du behöver inte läsa. Jag behöver dock skriva.

Integritet har för mig alltid varit svårt. Jag vet att det för vissa är självklart att stå på och göra det de tycker är rätt. Så inte för mig.

Båda mina föräldrar är väldigt kluvna till konflikter. De har inga problem att ta en konflikt på jobbet, eller med chefen eller att ryta till åt Scientologerna på Stortorget i Malmö, men hemma är de hopplösa. Bråka är något fult och allt som kan leda till bråk döljs, för ingen vågar ta i det. Man hoppas att saker som inte nämns inte ska finnas. Det funkar såklart inte. De skiljde sig för tjugo år sedan efter att min mor ertappat min far med en Affär som han påbörjat innan han avslutat äktenskapet han redan hade, som till stor del var så ruttet för att de var så värdelösa på att lösa problem.

Jag har ärvt det där. Jag blir enormt stressad och mår dåligt av konflikter. Därför viker jag mig ofta, även när jag vet att jag har rätt. Det har funnits tillfällen när jag haft jätteroligt med just det där, som när jag spelade TP i lag med min avskydde, yngre, styvbror och alltid lät honom välja, när vi hade varsitt alternativ, och han alltid hade fel, för han var sjuklig tävlingsmänniska, och om vi förlorade gick han i taket. Och han kunde inte skylla på mig, för jag hade ju haft rätt, så det blev ingen konflikt.

Varje gång jag låtit bli att ta en konflikt, eller ta tag i ett obehagligt problem, eller bara gett med mig, vilket varit det vanligaste har jag mått dåligt. Jag har krympt lite. I efterhand har jag ofta ångrat mig, och insett att plågan av saknad integritet i längden varit plågsammare än konflikten. Jag har inte lärt mig så fort eller effektivt, tyvärr.

Jag kan fortfarande minnas sådana konflikter. En var när en kille på fritids, ca 1983, burit sig väldigt illa åt på något sätt, och jag var ledsen och arg. Den skäggige post-progg-vikarien avkrävde honom ingen ursäkt. Jag krävde att de vuxna skulle ta tag i det, och jag ville höra honom säga förlåt, eller "det var dumt av mig" eller något annat. Inget sådant slet man ur honom. Nej, istället tyckte den Skäggige att vi både skulle skaka hand och sedan skulle det vara ur världen. Jag bråkade om det länge, och vägrade, men inför tre vuxna gav jag med mig. Det stör mig fortfarande. Jag vet mig, och gav bort min stolthet gratis och för vad? Ingenting.

Senare i livet har jag tagit konflikter. Jag lärde mig det en del när jag gjorde lumpen. Där var konflikter mer regel än undantag, och jag lärde mig att svinga min AK5-a mot den djäveln som tog en otillåten rökpaus. Jag gjorde det. Det var upp till honom att ducka där i mörkret, klockan tre på natten när tälten skulle lastas trots snön. Men jag lärde mig inte så bra. Men lite.

Senare har jag suttit i fackklubbsstyrelser och muckat med den ganska stora arbetsgivarens VD. Och det lite mindre företagets vidriga människa till ägare. Jag står på mig lite på jobbet.

Men jag börjar lära mig. 15 månaders terapi hos psykolog har visat mig en del om konflikter och hur jag förhåller mig till dem och varför, och hur jag faktiskt alltid mått bäst när jag tagit tag i dem. I dagarna har jag tagit tag i en tung grej som legat alldeles för länge.

Nu lämnar jag ett förhållande som inte längre är bra, och aldrig kommer att bli det. Det gör ont på mig, ännu mer ont på henne och kommer att innebära ett elände på många plan, men alternativet är värre, och nu gör jag det. Och jag viker mig inte för annat än riktigt, riktigt bra argument, och sådana har jag inte stött på än. Högst sannolikt kommer jag inte heller att göra det. Jag tänker inte bli bitter för att jag inte hade integriteten att göra det jag verkligen vet är rätt.

Och nej, det här handlar inte om min stolthet. Det handlar om att göra det jag vet är rätt, trots att många kommer att säga att jag har fel.

12 kommentarer:

  1. Oj. Det var ett stort beslut att fatta. Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bättre för er båda två.

    SvaraRadera
  2. Man lovar sig själv, gång på gång under uppväxten att "så ska jag aldrig göra, sådan ska jag aldrig bli". Ändå vaknar man till gång på gång och är just precis så som man inte ville vara.
    Istället för att avsky det dåliga man fått präglat så kan man, om man är tillräckligt klurig för att inse det; göra något åt saken.
    Som jag älskar när människor gör och inte bara gnäller, rycker på axlarna och säger jaja.

    Att du har tagit tag i din rädsla är beundransvärt.
    Jag tycker det är tråkigt att ni ska skiljas.

    SvaraRadera
  3. Skickar på detta sätt över en kram för att jag beundrar din handlingskraft.
    KRAM!

    Lensie!

    SvaraRadera
  4. Beklagar verkligen. Det är tungt och förjävligt och jobbigt, men jag är övertygad om att det trots allt är det snällaste du kan göra mot dig själv och din familj när du har insett att det inte funkar längre.

    Jobbade med en person som skilde sig från sin man efter att ha försökt rädda äktenskapet med terapi i två år. Hon fick rätt mycket skit från omvärlden eftersom att de hade tre barn, men hon bemötte alltid den med att säga "Jag vill inte att bilden mina barn ska få av kärlek är två människor som tär på varandra. Jag vill att de ska förstå att man kan bryta upp, börja om och få det bra igen". Så jävla rätt. Solskensslut: hon är numera god vän med sin före detta man och lever lyckligt i en ny relation (precis som han). Varannan vecka tar hon hand om sina tre fantastiskt välmående barn.

    SvaraRadera
  5. Tack Fiat!
    Det var fint formulerat!

    SvaraRadera
  6. Det var ledsamt. Jag känner ju ingen av er, men man behöver ju inte vara Madeleine Gauffin Rahme för att räkna ut att det känns sådär att bryta upp för de flesta.

    Jag hoppas på bästa möjliga utkomst för samtliga inblandade. Lycka till!

    mvh
    Jessica

    SvaraRadera
  7. Tack för stödet från er alla.

    Med lite tur kan det här bli en lösning med ett minimum av Skit för alla inblandade, för att vara en skilsmässa, alltså.

    SvaraRadera
  8. Du vet var jag finns!

    Jag vet hur man våndas för sådana beslut men det är sunt och bra när man inser att det faktiskt kommer gott ur det.

    SvaraRadera
  9. 50 % sjukt förvånad för min bild av dig är att du är ungefär den sista på jorden som skulle vara konflikträdd.

    50 % full av empati för just detta drag hos dig. Personliga konflikter är förjäkla jobbiga (lättare att ryta i en t ex fackförening, på jobbet etc)

    Hoppas ni båda landar på fötterna efter separationen, separationer suger och allt blir upp- och nedvänt - men på andra sidan brukar bitarna falla på plats.

    SvaraRadera
  10. Ja du. Att skriva argt och bittert i en blogg är ju inte så svårt för den konflikträdde. Därav alla internettroll.

    Men att ta tag i konflikter med människor man tycker om, det är ju lite klurigare, tycker jag. Men det ska nog ordna sig det här.

    Tack för omtanken!

    SvaraRadera
  11. Tehataren,

    Vi känner inte varandra (vad jag vet), men jag känner igen mycket av mig själv i dig (eller åtminstone det som visar sig på bloggen) och nu senast det här med konflikträdslan. Fy fan vad det är jobbigt med konflikter. Och det är jobbigt att bryta förhållanden.

    Min konflikträdsla gick så långt att jag fick (enligt psykologen) panikångest och knappt lyckades gå utanför dörren på flera veckor. Sjukt! Men visst är det skönt den gången man äntligen har vågat/orkat ta tag i något.

    Äh, jag har huvudet fullt av tankar och jag får inte ner det på pränt just nu. Håller tummarna för er allihop och hoppas att det kommer att kännas rätt i längden.

    Starkt!

    SvaraRadera