torsdag 3 februari 2011

politik och företag

Jag är som sagt konsult på ett stort företag. Alla företag med mer än 100 anställda drabbas av Politiska konflikter. Inte partipolitiska, utan vem som ska få sin vilja igenom i största allmänhet.

Som anställd i en sådan organisation, är lojalitet i första hand mot Arbetsgivaren, och när då olika delar av arbetsgivaren har olika uppfattning, måste du ta ställning i ett inbördeskrig mot dina egna kollegor.

Som konsult är min lojalitet köpt. Någon betalar för den. Det är mitt projekt som betalar för den, och jag står alltså på den sida mitt projekt valt. Det är ganska enkelt. Det är inte mina kollegor som står på andra sidan. Det är andra avdelningar hos min uppdragsgivare. Gentemot dessa har jag ingen lojalitet. Det är inte de som betalar.

Jag börjar undra om Prostituerad är den bästa synonymen till konsult. Bör det kanske vara Legoknekt?

Igår var det en liten skärmytsling med Man 50+ som hävdade sin ålder, sin långa erfarenhet inom orelaterade områden, sitt kroppsspråk och sin allmänna attityd mot den avsevärt yngre, inhyrda ingenjören som inte är det minsta chef på sin avdelning.

Ja, men du, gubbe lilla, DU KAN SUGA MIN STORA KONSULTKUK för jag har fler kompisar på det här bygget än du, och de bestämmer. Jag kommer att få som vi vill. Du kommer att få på öronen av din chef för din djävligt dryga attityd.

1 kommentar: