lördag 26 februari 2011

jobba gratis?

Hon: "Hej, jag heter Malin och ringer från blablabla Marknadsundersökningar. Jag undrar om du har tid att svara på några frågor."
Jag: "Vad får jag för min tid?"
Hon: "Det tar bara några minuter."
Jag: "Ja, och vad får jag för de minutrarna?"
Hon: "Vill du att jag tar bort dig ur vårt register?"
Jag: "Det vet jag inte. Får jag betalt för min tid?"
Hon: "?" (Var det en konstig fråga, eller?)
Jag: "Ja, jag vill ju ha betalt för min tid, annars vill jag inte vara med."
Hon: "Jaha. Men då tar jag bort dig då."
Jag: "Tack ska du ha."

Hur svårt är det? Företaget får betalt för att göra en marknadsundersökning. Den uppringande tjejen är anställd av företaget, och får betalt för att fråga mig. Varför i helvete ska jag donera tid gratis till den organisationen? Min tid kostar pengar. En bit över 800 spänn i timmen kostar jag kontorstid, uppåt det dubbla en lördag. Det är drygt 26 kronor per minuter. Fem minuter en lördag är alltså en bra bit över hundra spänn som jag vill ha om jag ska jobba.

Dra åt helvete.

6 kommentarer:

  1. Ingenting är gratis...som de så vackert heter. Det kan man ju tycka att de borde veta om.

    SvaraRadera
  2. Men JA! Äntligen ett bra svar till telesäljare/marknadsundersökare.

    TACK!

    SvaraRadera
  3. @HK: De vet. De skiter bara i det, och försöker ta ändå.

    30+: Varsågod. Det var så lite.

    SvaraRadera
  4. Jag måste bara slå ett slag för marknadsundersökningar. Utifrån de flesta undersökningar presenteras så småningom spännande resultat. Hur ofta kan man inte läsa "enligt en undersökning genomförd av ..." och liknande.

    Genom att svara på undersökningar, är du en del av det resultatet. Vem vet vilken utveckling det kan leda till?! Du gör det förvisso gratis, men du kan också bara säga "Nej, tack!". Frågan är fri, som det så fint heter.

    Du kanske undar om jag jobbar med marknadsundersökningar? Jajamensan!

    Tack för en trevlig blogg!

    Mvh
    Emma

    SvaraRadera
  5. Sant, men det material som marknadsundersökning genererar gynnar i allmänhet beställaren av materialet, och inte mig. Jag är alltså inte särskilt intresserad av att "vara en del av" det där, som så. Det är inte belöning nog för mig.

    Det innebär att jag jobbar gratis för ett kommersiellt företag. Det är inte min grej.

    Men jag svarar inte bara nej tack. Jag frågar om jag får något för det, och är villig att göra en deal, och till och med jobba ganska billigt, men att bli förvånad över att jag inte vill jobba gratis finner jag en smula korkat.

    SvaraRadera
  6. Och varsågod för bloggen, och tack för din kommentar.
    Välkommen tillbaka och trevlig dag du också!

    SvaraRadera