torsdag 22 oktober 2009

Fredagsmys


Hörrni, vad är egentligen fredagsmys?
Fejjan har bekanta* gått med i en facebook-grupp (under "Other - Business"?!) vid namn "Vi som älskar fredagsmys".
Vad är det här för dumheter? Vad består det här myset i? Dagisbarn som är helt slut efter en hård vecka på dagis, och en lång dag och är hungriga och helst vill se på Teletubbies och kasta mat på varandra? Ska det förstås som familjelivsmys, dvs "knulla på köksbordet"? Betyder det att man kör den klassiska nordiska avslutningen på veckan med en stadig bläcka? Vad är det?

Man kunde i måndags läsa på gruppens sida "Nu går det undan - 10,000 NYA mysälskare på bara 2 dagar! Detta är hur underbart som helst, men det måste finnas fler mysälskare där ute - så bjud in några vetja. Kram på er alla!" Det finns alltså över 10 000 människor som ställer upp på smörjan. Eller, om man ska vara lite petig med svensk standard för matematik, tio pers, med tre decimalers noggrannhet. Noteras kan också att den djävla tedrickaren som ligger bakom hela skiten tycker om hösten.
"Så har man varit ute och plockat svamp en hel dag och totalt missat att vi spräckt 10,000 personers gränsen! Härligt med så många fredagsentusiaster. Mys lugnt i helgen. Kramkram"

(notera sär skrivningen)"Mys lugnt i helgen"? Vad vill den ha sagt med det? Det är ju helt sinnessjukt. Mysa lugnt? Antingen äter man, eller så knullar man på köksbordet, eller så super man skallen i bitar. Mys lugnt? Ja, hur skulle man annars Mysa? Hur mysigt är det att mysa med skrikande småbarn som hoppar upp och ner på en? De är fina, barnen, men fredagskvällar är de knappast just mysiga.

Eller, som det i fredags:
"Kanske ska man gå lite tidigare från jobbet idag? Man vill ju hinna hem, ta sig en fredagsdrink, ordna lite god mat och lugna ner sig innan myset börjar på riktigt. Ha en jättemysig fredag allihopa! *STOR fredagskram*"
Jaja. Det är iallafall inte "kjamizaj". Men drink. Ja. Det talar för att det är den klassiska svenska fredagsfyllan som åsyftas. Typiskt alkisbeteende att behöva en grogg för att varva ner.

Snälla, visa mig den som faktiskt orkar, efter jobbet och dagishämtningar och jag vet inte vad, laga den där fina middagen, som kan avnjutas i stillhet med ett par glas av något lagom exklusivt vin, i sällskap med småbarn. Visa mig den fan, som verkligen lever upp till det där, och han ska få en fet djävla propp!







*Återigen, varför kan man inte skilja på Vänner och Bekanta på Fejjan?

8 kommentarer:

  1. Applåder! Vad FAN är det med fredagsmys? Det är nåt nytt påfund som betyder nada och shit! Och Facebook är ett mecka för konstiga grupper. Det finns en grupp som heter "Att vakna bredvid personen du älskar!" Kolla in den nästa gång då vill ha ett psykbryt. Och fler av mina vänner/bekanta är med där. Pinsamt!

    SvaraRadera
  2. En lördag kan jag förstå att man orkar med sin familj på kvällen, men seriöst aldrig en fredag.

    SvaraRadera
  3. Min sambo när han upptäcker att vi båda är lediga en fredagkväll:
    Ååååh då blir det fredagsmys!
    Jag: Nej.
    Jag har informerat om att jag hatar det ordet, men det verkar inte sjunka in.

    SvaraRadera
  4. Förresten fick jag precis en inbjudan via mail till "Glöggmys".
    Slut på rapporten.

    SvaraRadera
  5. Vad är det för fel på folk?
    Jag tänker fortsättningsvis välja att tolka ordet "Mys" som familjelivs synonym till "sex" när jag någon erbjuder mig det.

    Det borde skapa en del roliga situation. Glöggmys ter sig plötsligt inte så dumt då.

    SvaraRadera
  6. fredagsmys är popcorn, det har min svägerskas son sagt. så nu vet du.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar din svägerskas son. Popcorn är svårt underskattat, och jag har två kvällar i rad fått vackert beröm för mina!

    SvaraRadera
  8. The Friday Mys ger mig visioner av hem täckta i vägg-ord.

    Jag har aldrig ångrat något så mycket som att jag började läsa på Familjeliv. Först var det lite bilkrasch-sensation sådär, men efter ett tag fick jag en gnagande känsla att de representerade en majoritet och därmed förlorade jag hoppet om mänskligheten i allmänhet och om Svenskarna i synnerhet. Och det är min bestämda åsikt att om man likställer sex med mys... then ur doin it rong.

    Men det är väl som Flygande Jacob och avocadokyl. En slags masspsykos.

    Fredagsmyset stötte jag på när jag vickade på dagis i min inte allt för gröna ungdom - den var del i vad jag kallade "Specielltsjukan". Ett slags känsla av att allt ska vara så jävla speciellt jämt.

    Samma föräldrar som lämnade in nyspydda ungar - för att hinna få in lite jobb och sen spela förvånade att vi ringer och påpekar att deras barn var för sjuka för att vara på dagis efter att nästa Exorcistspya bekräftat våra aningar - försöker döva samvetet med att all tid de faktiskt tillbringar tillsammans inte får vara något annat än speciell.

    En snabb titt i almanackan säger mig att fem sjundedelar av vårt liv är vardagar. Man måste lära sig ta det. Också.

    mvh
    Jessica - barnlös/fri, och därför inte lamslagen av skuldkänslor när fredagen kommer.

    SvaraRadera