torsdag 15 oktober 2009

Datormänniskor är iofs inte Tedrickare, i allmänhet, men...

Ett släkte vars främsta skillnad mot vanliga tedrickare är deras insikt gällande den egna avsaknaden av konstnärliga talanger är datornördar.

I kategorin Meningslös Information hittar vi bland annat klassikerna "När vill du åka/när vill du vara framme"-alternativen som finns på nästan alla resesiter och som dessutom nästan alltid har fel skönsvärde*. Hur många som "planerar" sin resa har gjort upp med den de ska möta om när de ska åka hemifrån, och hur många har bestämt hur dags de ska träffas någonstans?

Vidare hittar vi en ny favorit i en av Symantecs produkter. Hos Symantec anser man det lagom att köra en total virussökning av en dator som min en gång i månaden. När detta inträffar kan jag inte göra något annat på min ändå ganska vassa maskin, ety virussökningen tar alla tillgängliga resurser i anspråk. Jag är faktiskt, tro det eller ej, föga intresserad av hur länge denna arbetat, men jag är våldsamt nyfiken på när jag kommer att kunna börja arbeta igen. Vilken siffra tror ni presenteras? Ett motsvarande fenomen hittar vi i många telefonköer.

Användbarhet är enkelt. Det är faktiskt inte svårt att göra mjukvara som funkar för människor. Ändå är det något sällsynt, vilket säger en hel del om mina kollegor. Hade de haft mer pengar och strukit sina skjortor hade de passat som fisken i handsken med tedrickarkärringar allihop!

Anala, människofientliga djävla tekniksociopater, gå och lek på motorvägen!!!


* Den engelska termen Default Value översätts faktiskt med detta ord. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar