onsdag 30 september 2009

Vaccin


Och idag, lite allvar. Har du redan läst detta någon annanstans, har jag föga nytt utöver extra indignation att komma med.

Jag har precis vaccinerat mig mot den vanliga höstflunsan, när nu arbetsgivaren så stiligt bjöd på det. Det tog tre minuter att ta sig från kontoret till vaccinationscentralen, få sprutan och ta sig tillbaka. Den kändes verkligen inte alls.

Vaccin är inte farliga. De flesta märker, kanske, av små influensaliknande symptom ett par dagar, men blir verkligen inte sjuka.

Så varför går inte alla mina kollegor dit och gör det här? Under loppet av några minuter, när jag tänkte tipsa dem om att det inte var en käft där, så väntetiden var noll, fick jag höra följande hjärndöda kommentarer:
  1. "Jag tillhör inte riskgruppen"
  2. På påpekandet: Men du smittar ju de som gör det, när du blir sjuk? "Men jag går ju inte till jobbet när jag är sjuk"
  3. "Det är väl bara Panchisar som gör det?"
  4. "Nej, jag tror man blir sjukare av sprutorna"
Ska vi ta och reda ut dem i tur och ordning?

1. "Jag tillhör inte riskgruppen"
Jag skiter i om du tillhör riskgruppen. Bortsett från att det drabbar min vinstdelning att du inte producerar för att du är sjuk, så bryr jag mig inte om dig. Men jag bryr om att du sprider skiten till de som faktiskt kan dö av det. Alltså, vidare till...

2. "Men jag går ju inte till jobbet när jag är sjuk"
Det där är inte sant. Du kommer att gå till jobbet tills du är för sjuk för att kunna jobba. Andra, tredje dagen med feber, som är tidpunkten när du väljer att inte komma hit, har du redan smittat i över en vecka. Värst smittar du faktiskt strax innan symptomen bryter ut, när du fortfarande känner dig friskt. Och dessutom har du ju sannolikt ignorerat signalerna i tre dagar. Så jo, du kommer visst till jobbet när du är sjuk.

3. "Det är väl bara Panchisar som gör det?"
Se ett och två

4. "Nej, jag tror man blir sjukare av sprutorna"
Du jobbar på ett företag som arbetat med system för att hantera testresultat i läkemedelsindustrin. Du borde ha grundläggande koll på vad tester av sådant här är. Hur det funkar. Den här typen av vaccin har man delat ut i ganska många år nu. Ungefär likadant. Smärre modifieringar för nya stammar av influensavirus, men i princip samma sak. Hur ofta har du hört om någon som faktiskt blivit sjuk av vaccinet? Ens ryktesvägen? Inte ens kvällspressen brukar skriva att någon blivit sjuk av vaccinet.

Notera att uttalandet dessutom kom från ett pucko som tror att det är meningsfullt att käka c-vitamin i brusform, trots att alla vet att kroppen kan ta upp ganska lite c-vitamin per tid (det är alltså mycket effektivare att äta en apelsin i timmen), och att nästan allt i den där tabletten kissas ut, och att dessutom modern vetenskap visat att c-vitamin har nästan ingen effekt alls på immunförsvaret. Så kanske, med hänsyn till min 10-månadersbebis, alla dina gravida väninnor och alla gamlingar, att du kunde ta en spruta som inte ens känns, som inte ger några biverkningar och som, för dig, är gratis, istället för alternativet.


Djävla puckon och skitstövlar, ni är så fett på min lista, hela bunten! Jag tänker fan inte bjuda er på mig på någon konferens som mest är tågresa ändå. Jag stannar hemma. (Ja, det skulle jag gjort ändå, men...)

Uppdatering
Hur kommer det sig att annars förståndiga, naturvetenskapligt orienterade människor plötsligt förfaller till hokus-pokus-ryktesspridare och puckon?

Några länkar:



*Bilden lånade jag från Läkartidningen

17 kommentarer:

  1. Hear, hear!

    Antivaxxare kan ta sig i röven. De är på min lista också.

    *nynnar* "And as some day it may happen, that a victim must be found - I've got a little list..."

    //
    Jessica - jobbar med statistikprogrammering av läkemedelsstudier så vet precis vad du menar med att vilja skrika "du borde veta bättre" till folk.

    SvaraRadera
  2. Hörrdu, Jessica, du som tycks vara en rysligt klok kvinna...

    Vad är det för låt du nynnar på? Jag känner inte igen raden, men det känns som något jag vill lyssna på!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag verkligen försökt formulera något vettigt men det är svårt... Faktum är att argument som "det är gratis", "det känns inte" och "tänk på din omgivning" inte i biter på såna som mig. Såna som har sån spruträdsla att de får hjärtklappning av att läsa ditt inlägg. Så länge alternativet inte är säker död säger jag nej till alla nålar i min närhet. Sorry.

    SvaraRadera
  4. Men, Kitty...
    Ditt argument är rationellt baserat på en existerande, befintlig, högst påtaglig fobi.

    Det där förstår jag.

    Men...

    Om du inte har spruträdslan, utan BARA hänvisar till rykten och vidskepelse, så som mina kollegor faktiskt gör?

    Om du inte var så djävla rädd för just sprutan, skulle du gå då? Om du kunde få det som ett piller, eller som en sån där högtryckspuff genom armen?

    SvaraRadera
  5. Alla ni som inte håller med, varför skriver inte ni något?

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte... Jag har faktiskt aldrig tänkt på det iom att det i dagsläget inte är ett alternativ. Dagen det alternativet finns lovar jag att ta mig en allvarlig funderare! Jag kan inte lova att jag gör det men jag skulle iaf överväga det.

    SvaraRadera
  7. Tack, Kitty.
    You're of the list...

    SvaraRadera
  8. 1) Jag avskyr nålar. Jag kan med mycket möda arbeta upp tillräckligt med mod för att 3 gånger per år gå och lämna blod. Alla andra nålar ger mig panikkänslor och kallsvettning.

    2) Jag tillhör dem som blir sjuk när jag vaccinerar mig. Jag blir faktiskt det och har blivit mer än en gång.

    3) Misstänker att vi redan har haft influensan här hemma hos oss - dock ej testat & bekräftat

    SvaraRadera
  9. Det finns en anledning till att det är arbetsgivaren som betalar influensavaccination medan det allmäna betalar vaccination mot difteri, stelkramp och polio...

    Influensavaccination är en komfortgrej för att slippa ligga hemma och må skit en vecka eller två, om man inte klarar det, kan man ta och vaccinera sig, annars är det onödigt. Eftersom influensan dessutom alltid startat innan vaccinet är klart så hinner samhället ändå aldrig bli tillräckligt vaccinerat för att hindra smittspridningen innan den klingat av på egen hand.

    Ditt svar 2) verkar dessutom vara jävligt mycket hitta-på så det passar din argumentation. Enligt vårdguiden blir man sjuk en-tre dagar efter smitta. Jag skulle vilja se den som pallar att gå till jobbet i en vecka efter att influensa brutit ut...

    Vaccination är bra. Vaccination av ekonomiska skäl är det inte.

    SvaraRadera
  10. Veckan jag drog till med har jag för all del inte läst på. Det kan kvitta om det är en vecka eller tre dagar. Mitt resonemang funkar utmärkt ändå.

    Jag vet inte om du jobbar på ett av de ställen där folk sjukanmäler sig så fort de släppt en fis mer än vanligt, men där jag är, är folk måna om att få jobbet gjort, och många lite för mycket så, vilket innebär att, särskilt just den som sa det här, INTE kommer att gå hem vid första hostan eller huvudvärken, utan först när hon haft feber en dag eller två.

    Återigen uppstår frågan:
    Vad är FELET med vaccination, oavsett anledning? Om vi bortser från att du inte har ett problem med att smitta dina medmänniskor med något de kanske dör av, när du kan låta bli (alla har inte valet, jag vet, men jag och de som inlägget gäller har det), varför låta bli?

    "Vaccination är bra. Vaccination av ekonomiska skäl är det inte." Varför? Mår alla de som inte kan få vaccinet bättre av att jag är sjuk och smittar ännu fler?

    Difteri, stelkramp och polio är för all del betydligt värre än influensa, och har dessutom den stora fördelen att man kan ge barn ett livslångt skydd, vilket man inte kan med influensa, som är en ny mutation varje år, men varför i helvete ska man INTE ta vaccinationen?

    Blubb, påminn mig att hosta på dina barn en dag, eller säg emot mina argument, och kom inte bara med vaga kommunistantydningar.

    SvaraRadera
  11. Men du säger det ju själv. Det verkliga problemet du drabbas av är ju inte att folk inte vaccinerar sig, utan att de tror de är så oersättliga att de inte kan vara hemma från jobbet när de är sjuka.
    Dvs att dina kollegor är idioter.

    För att svara på din fråga (jag skippar ditt påhopp a'la ECPAT)
    Vaccinationer av egotrippade muppar som är så uppe i sina egna rövar att de tror att projektet krashar om de är hemma från jobbet i en vecka tar resurser som annars kunde användas för viktigare saker. Som att behandla sjukdomar som inte botas genom att man ligger hemma och sover en vecka, t.ex.

    Själv stannar jag hemma när jag är sjuk.

    SvaraRadera
  12. Att mina kollegor är egotrippade muppar var ju iofs grundtesen för hela inlägget. Liksom en lång rad andra i samhället.

    Att du stannar hemma när du är sjuk är fortfarande djävligt ointressant eftersom du, vid första symptomet, redan smittat alla omkring dig. Det blir naturligtvis ännu värre om du är kvar på jobbet när du verkligen känner dig sjuk, men det är en annan femma.

    Du har fortfarande inte förklarat det ekonomiska argumentet du tog upp, och jag förstår fortfarande inte.

    Vaccinationen jag fått idag har inte bekostats av allmänna medel som kunde gått till något bättre, utan av min arbetsgivare, i vilken jag och de flesta av mina kollegor är delägare, och pengarna kommer i någon mening ifrån en vinstdelning, som nu blir marginellt mindre. Å andra sidan kommer jag sannolikt att kunna jobba mer, vilket genererar pengar till det allmänna, istället för att jag ska kosta i sjukersättning från staten. Förklara igen hur det är bättre att jag inte köper ett vaccin till mig.

    Jag föreslår dock att vi lägger ner vad som tycks urarta i en ganska korkad politisk diskussion av gängse pajkastningskaraktär, för inlägget var tänkt att belysa det faktum att vanligtvis välunderrättade människor går på vilket Hokus Pokus som helst när det gäller vaccin, utan att ha en susning ens om vad det är för någonting och vad det gör, och varför. Och då talar jag om de biologiska aspekterna, inte de politiska.

    Så jag tar tillbaka ovanstående. Var snäll, och förklara inte dina politiska åsikter här.

    SvaraRadera
  13. Din grundtes (»vanligtvis välunderrättade människor går på vilket Hokus Pokus som helst när det gäller vaccin, utan att ha en susning ens om vad det är för någonting och vad det gör, och varför«) är jag helt överens om. Ordet vaccin i den meningen kan dessutom bytas ut med valfritt ord som har med medicin eller naturvetenskap att göra (t ex cancer/kärnkraft/näringslära).

    Jag triggade bara på att du svarade idioterna med argument lika dåligt underbyggda som deras. Första regeln vid hånande av idioter - ha ordentligt på fötterna.

    Men vad tusan, i det hela gillar jag ju vad du gör. Se min gnällande på det här inlägget som en radanmärkning

    SvaraRadera
  14. Nämen?
    Se, nu talar vi samma språk. Den gängse idioten erkänner inte misstag.

    Nu ska jag inte vara gängse idiot. En av poängerna ovan är att dessa idioter resonerar likadant om andra vaccin, som t.ex det mot svininfluensa, där det faktiskt spelar roll. Många resonerar dessutom ytterligare likadant vid polio och stelkramp och difteri och vad det nu var. De är ännu värre idioter, och få av mina kollegor ingår i den kategorin.

    Ska man vara petig behöver (rätta mig, du som gav mig siffrorna!) 85%? 90%? - skitmånga iallafall - av en befolkning vara vaccinerade mot en influensa för att man ska skydda folk. Det händer inte med den vanliga influensan, så ur det perspektivet kvittar det också lite.

    Däremot står jag fast vid att det är ointressant att folk går hem när de känner sig sjuka.

    Nu kunde jag antingen ha hittat på att detta gällde svininfluensan när jag skrev inlägget eller ha hittat på att det vaccin vi har spelar roll ur ett biologiskt perspektiv, för annars hade det bara blivit sådär roligt att belysa just de här puckona.

    Ska man vara petig är det dessutom så att jag kommer att vara föräldraledig under epidemin, så jag tjänar inga pengar utan lever på bidrag oavsett just då.

    SvaraRadera
  15. Gruppimmuniteten inträder, som du påpekade, nånstans mellan 85-90% vaccinationsupptagning.

    Gruppimmuniteten skyddar de individer som A: av hälsoskäl inte _kan_ vaccinera sig (folk med autoimmuna sjukdomar, folk som får cellgiftsbehandling, folk med nedsatt immunförsvar) och B: de enstaka individer som inte svarar på vaccinet och därmed står utan skydd trots att de är vaccinerade och C: barn som är så små att de inte hunnit bli vaccinerade än.

    Personligen tycker jag att vaccinationer är ett litmustest på idioter. Ett visst mått av solidaritet är man tvungen att visa i ett samhälle - annars kan vi lägga ner själva idén om ett samhälle omedelbart.

    Det finns människor för vilka vaccination inte är ett alternativ på grund av riktiga orsaker - inte känslomässiga - och de förtjänar att vi andra är solidariska med dem och upprätthåller gruppimmuniteten. I vissa stadsdelar i London är nu upptagningen för MMR (Trippelvaccinet) mindre än 40% och vi har nu haft flera dödsfall i Mässling här.

    Flunsavaccin är möjligen sekundärt jämfört med Trippel och Polio - det är inte superviktigt att alla vaccinerar sig mot säsongs-flunsa. Men att inte göra det när det är gratis och enkelt är rätt dumt, och att inte göra det av de orsaker dina kollegor säger är idiotiskt. Jag skulle ha mer respekt för: "Nädu, jag är för lat" än de där mupp-argumenten.

    Om Svinflunsa ser ut att bli ett problem kan det kanske vara viktigare, men när det gäller sånt som Polio, Mässling, Röda Hund och Påssjuka så finns det en särskild plats på min lista för folk som vägrar av paranoia och känsloskäl. Den platsen har att göra med murar, och vilka som kommer att bli de första att radas upp etc.

    //
    Jessica - raden kommer från The Mikado, Gilbert and Sullivan.

    SvaraRadera
  16. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, Jessica.

    Sånt där gör mig alldeles varm i hela kroppen, och jag blir nästan alldeles kär!

    Det var ungefär det där jag ville säga, men jag fick liksom inte till det sådär bra.

    Vill du gästblogga? Maila mig på tehataren@gmail.com!

    SvaraRadera