fredag 11 september 2009

Myndigheter och blanketter

Varför måste jag berätta för både försäkringskassan, kommunen och pensionsmyndigheter när de alla kommer att kontrollera mina uppgifter mot de offentliga handlingar skatteverket har? Skriver jag rätt kunde de lika gärna ha tagit uppgifterna rakt av, skriver jag fel, varesig det är med flit eller slarv, är jag kriminell.

Det är ett system som uppenbarligen bara har ett syfte, nämligen att göra folk kriminella, om det går.

Hur kommer det sig, att jag är skyldig att fylla i en siffra på min deklaration, som jag kan ringa och fråga skattemyndigheten om? De kan ge det svaret direkt, över telefon. Varför då inte förtrycka värdet på den förtryckta blanketten?

Jag arbetar med data. Ganska stora mängder ofta. Inte fullt så stora som skatteverkets uppgifter om folks inkomster, men jag har ändå lärt mig, att man bara ska ha varje värde en gång. Har man samma värde på mer än ett ställe, kommer de förr eller senare att bli olika.

Hur djävla svårt kan det vara att fråga skattemyndigheten, som redan har de, per definition, korrekta uppgifterna, istället för att fråga mig?

Ni, era existensberättigandelösa djävla byråkrater, som sitter på myndigheter och försörjer er på att hitta på blanketter på rent djävelskap, må ni få andas tusen kamelers fisar i evighet, må ni ha endast blekt cellulosa att förtära tills era magar blöder, må ni tvingas, att på sisyfosvis, förses med en oändlig blankett och en penna utan bläck och hudflängning tills den är klar. Må era hundar få löss, och alla era släktingar och vänner plågas av hemmorojder tills högre makter färdigställt alla beslut fattade på domedagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar