onsdag 16 september 2009

Hur hipp får man bli?

Såg du Mia & Clara på SVT? Minns du Mias pojkvän, som var så hipp att han hade glasögon med fönsterglas och ett svårligen inrett hem. I Beige? Och köpte hippa jeans till Mia, som var så hippa att de skavde på konstiga ställen?

Han satt mitt emot mig på tunnelbanan. Eller, den han var en parodi på.

Själv var jag iförd den ganska ohippa fleece-tröja jag brukar ha på jobbet, eftersom jag är en frusen typ, och eftersom min jacka var kvar på jobbet sedan jag cyklat hem, och eftersom tröjan ändå skulle dit.

Han satt och läste en bok, tror jag, men tittade lite under lugg på ett osäkert vis hela tiden, för att se om alla såg hur hipp han var. Han log INTE. Ety, han var hipp. Jag har köpt jeans på Weekdays, så jag vet hur man ska se ut om man verkligen är sinnessjukt hipp.

Den här killen var sinnessjukt hipp. Han hade ganska tunna, urtvättade bommulsbyxor, upprullade/-vikta nedtill. Lite åt det pösiga, med avsmalnande ben. Han hade tunna tygskor, sådana som annars flickor på mellanstadiet brukar ha. Han hade skägg. Han hade en jätteful stickad mössa. Fast det var ganska varmt och vi var i tunnelbanan. Han hade en tygväska. Han läste en pretentiös bok. Han hade glasögon med alldeles för kraftiga svarta bågar. Och anmärkningsvärt tunna glas.

Han såg ut preciiiiiiiiiiiis som den pinsammaste pappan i mellanstadiet.

Jag vet, på ett rationellt kunskapsmässigt plan att det är inne. Och hippt. Och han får säkert brudar när han går till rätt ställen på söder. Små hippa emo-brudar som har det svårt i livet och behöver en Snäll kille. Fast han är nog inte snäll. Men det spelar ingen roll. Det finns gränser för vad jag kan erkänna faktiskt ser bra ut. Han såg ut som arketypen för en tönt. Han var så töntig att han kunde varit en en mes skapad av Killinggänget, som är duktiga på just det. Han såg ut som någon som barnen skulle kasta sten på på skolgården. Och han var ljusår från den självsäkra, coola killen med rak rygg jag förknippar med hipp och tuff och cool. Han hade tagit den ironiska tönt-trenden till sin spets And Beyond. Han var tragisk.

Nä du, grabben. Du för töntig. Du tar dig inte ens till min lista...

Och jag ska fan också skaffa ett par töntiga glasögon och se om jag kan ragga upp några tungsinta tonårstjejer på söder. Eller... inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar