tisdag 15 september 2009

Äckliga djur


Först och främst. Jag är en hundmänniska. Jag har tillbringat mycket tid med hundar. Bland annat min egen, som tyvärr inte längre är med oss. I mitt hem bor även två katter. De är inte mina. Jag är inte en kattmänniska.

Med detta klargjort, kan vi gå över till det egentliga ärendet.

En hund är en hund. En hund är inte en människa. En hund har måhända inte färre, men åtminstone andra intellektuella och kroppsliga färdigheter än människor. De saknar motstående tummar och en känsla för hygien, en kombination som gör dem till högst olämpliga café-gäster. Åtminstone inomhuscaféer. Hundar äter hundmat, och de gör det från en behållare på golvet. Hundar äter inte croissanter. Av en hel rad skäl. Ett av de tyngre skälen är att jag tycker det är äckligt, ungefär på samma sätt som bajs, när folk sticker matbitar från sin tallrik i munnen på den ludna telningen. Det ger mig en känsla av att jag delar mat med en individ som jag vet faktiskt gärna äter, just, bajs. Jag har bevittnat det ett flertal gånger hos de flesta hundar jag haft med att göra. Det tycker jag är skitäckligt.

Du, taskigt blonderade djälva tedrickare, i löpartajts och dunväst, med en av de mins fräscha hundar jag sett på länge, som inte bara tog med byrackan in på mitt superfavoritfik (nyöppnat, och fantastiskt) bara för att med stark svensk brytning, få låtsas att du talar italienska med italienarna som driver stället och få känna dig en smula kontinental, och sedan satte dig på utsidan av fönstret, nästan mitt emot dig, och började stoppa croissant i det främre bajshålet på din loppsamlare, DU ÄR FAN PÅ MIN LISTA SÅ DET TJONGAR OM DET!!!

Att du dricker kaffe gör dig inte mindre till en tedrickare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar