tisdag 15 september 2009

Opt In? Ja, inte fan Opt Out iallafall.

Det händer att jag frångår mina principer och lämnar ut min epostadress till företag jag har anledning att tro inte kommer att missbruka den, utan faktiskt bara på sin höjd skicka något säljmail någon gång ibland. Med möjligheten att avbeställa. "Opt out", liksom. Välja att kliva av tåget, hur snabbt det än rusar mot Framtiden. Eller in i väggen kanske, vem vet.

Nyss fick jag ett sådant mail av Citrix, som faktiskt fått min adress. Jag minns när också. Jag bjöd nog på den för att få vara med i deras tävling och ha en teoretisk chans att vinna en laptop eller något.

Längst ner i mailet en länk med följande text:
"Om du inte längre vill mottaga information från Citrix via e-mail, var vänlig klicka här för att avbeställa."

Så jag klickar på den och möts av...


Hur tänkte ni? DEt finns tre länkar i mailet. Ni kunde inte ha provat att klicka på var och en av dem innan ni mailade ut er reklam? Vi hade en deal. Ni fick titta på min epostadress, och skicka mail till den tills jag bad att slippa. Jag fick vara med i ert lotteri.

Ni är skamligen genomruttna på att leva upp till er del av dealen. Den var nämligen inte att ni lovade att dränka mig i dynga, utan att ni lovade att låta mig slippa om jag bad om det.

"Vi ser fram emot att få hälsa dig välkommen till ett Citrix event. "
Jaså, minsann? Men vet ni, jag är nog inte intresserad av att pröjsa tio- eller hundratusentals kronor för produkter från någon som inte ens kan fixa en avbeställningslänk i ett spam. Faktiskt. Gör ni likadant med resten av sortimentet? Oj, gick det inte att logga in på Citrixservern? Hoppsan! Någon har visst glömt att kolla om det vi lagt femton år på att bygga faktiskt funkar...

CITRIX, NI ÄR PÅ MIN LISTA, DJÄVLA SPAM-MASKINER!!!

=====
Uppdatering en liten stund senare:
Jag övervägde att skicka följande svar:
"Don’t speak Swedish? Please forward to your collegues in Sweden who do not present an address in an easy to find place. I’m sure they wish to receive this.

Hej!
Jag är oerhört besviken på det faktum att er avbeställa-mail-länk sist i mailet inte fungerar. Den tar mig till en sida som inte tycks finnas. Om resten av ert sortiment håller samma kvalitet är hela er rörelse i kris, är jag rädd.

Var snälla och ta omedelbart bort mig från er mailinglista.

/Tehataren


till customerservice@citrix.com, som är den amerikanska supporten.

Men så kom jag på att det står min arbetsgivares namn i avsändaradressen, och att det inte är min sak att framställa det varumärket i dålig dager hos ett företag som är så stort att de kan ställa till skit även om det är de själva som varit dumma...

2 kommentarer:

  1. Det blev till att knyta näven i byxfickan förstår jag.
    Och en samarin på det.

    SvaraRadera
  2. Ja, lite, och sedan skrev jag ju det här, och när någon nu googlar på Citrix kan de ju kanske hitta hit. Det vore kul.

    Nog bättre än mitt mail, fast jag hade velat ha en ursäkt.

    SvaraRadera