torsdag 15 juli 2010

Littorin. Igen. Det blev visst mer.

Creutz svarade i en kommentar till förra inlägget, så jag måste skriva ett nytt.

Att falskeligen anklaga någon för brott är ganska motbjudande. Att dessutom använda låga fula knep, som det är om han är oskyldig, för att tvinga en minister att avgå, är ett hot mot demokratin i allmänhet och lågt mot Littorin i synnerhet. Sant.

Min personliga uppfattning, inte bevisad, utan baserad på ett högst tvivelaktigt agerande, är att han är skyldig. Dessutom har han nu rätt många gånger visat sig så ofattbart oduglig och dum och att jag gärna ser att vi slipper honom i regeringen, oansett min personliga politiska övertygelse.

När det gäller det där snacket om prostitution blir jag dock lite trött. Den klassiska ultraliberala åsikten att det är ett avtal mellan två fria vuxna människor är bullshit.

Den lyckliga horan finns, men hon är fan inte representativ. De få fall där det verkligen är fråga om ett jämbördigt avtal mellan fria människor utan tvång är det väl fint och helt i sin ordning, men det är så sällsynt att det är irrelevant. Det viktiga är inte att de får rätt att göra sina affärer, utan att alla de andra slipper. I prostitutionens spår följer alltid ofantliga mängder annan skit i form av droger för att hålla prostituerade i schack, för att de började knarka och nu måste försörja ett missbruk eller för att den som började i tron att det var lätta pengar behöver stå ut med skiten. Det följer människohandel på den lukrativa rörelsen och misshandel, tvång och sådana vidriga saker att de flesta av oss verkligen inte ens kan föreställa oss det. De få kvinnor som aktivt väljer en bana som prostituerade visar sig skrämmande ofta inte må bra från början, utan ha så svåra trauman av övergrepp under uppväxten eller liknande i bagaget att de knappast kan sägas handla på ett rationellt eller sunt sätt när de ingår avtalet. Det är dessutom sällsynt med prostituerade som får behålla sina pengar.

Så nej. Att köpa en annans kropp är inte ok. Prostitutionen i sig är inte brottet - att utnyttja dess existens är kriminellt. Och ska så vara. Och borde vara det i betydligt högre utsträckning än vad det är, och att som minister, med ett stort ansvar för att skapa de lagar som ska reglera vårt samhälle och skydda de svaga inte begripa det är riktigt djävla illa.

12 kommentarer:

  1. Mm...i det stora hela tycker jag att du har rätt, men sen är det sällan enkelt.
    Om vi nu ska drulla in på sex-handel...jo..om valet står mellan svält eller knulla...vi vet alla vad man väljer där. Som barnarbete osv...
    Personligen gillar jag inte tanken på sex-köp alls.
    Direkt äckligt blir det "och att som minister, med ett stort ansvar för att skapa de lagar som ska reglera vårt samhälle och skydda de svaga inte begripa det är riktigt djävla illa. "

    SvaraRadera
  2. Absolut, Huskatt!

    Det finns illa, och det finns värre!

    SvaraRadera
  3. Och ja, visst finns det nyanser och gråskalor...

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken replik! – Nå, miserabel prostitution finns helt klart: det är här trafficking kommer in i bilden: det är slaveri, illegalt och rätteligen slaveri och illegalt.

    Men fortfarande kvarstår att jag som individ inte har någon rätt att lägga mig i vad en annan person som individ väljer att göra med sin kropp, så länge det är hennes eller hans egen vilja att göra så. Återigen - förutsatt att ingen skadas mot sin vilja. Det vore moralistiskt och kränkande av mig att döma en annan person för att han eller hon väljer att ägna sig åt att sälja sexuella tjänster; likväl som det hade varit moraliskt förkastligt av mig och kränkande av mig att fördöma den person som erbjuder andra kroppstjänster, som att syssla med massage eller klippa hår eller vad det nu kan vara.

    Att välja att sälja sexuella tjänster må kunna föra negativa följer med sig. Men det är inte min sak att sitta till doms över en annan människa för det, än mindre att göra det hon av fri vilja ägnar sig åt illegalt, bara för att man har några kristliga betänkligheter mot beteendet i sig. Vill man sälja sexuella tjänster för att bättra på studiebidraget eller lönet för kneget man tvingas i väg till vareviga vardag: shoot!

    Att ge andra människor den friheten må vara ultraliberalt. Eller helt enkelt vanlig hyfs.

    SvaraRadera
  5. Nej, Creutz.

    1. Läs vad jag skriver! Jag är noga med att INTE klandra de som säljer, för de har nog på ett eller annat sätt inget val, utan de som köper, för DE har ett val.

    2. Som jag skrev, den där människan du beskriver finns knappt. Att hävda hennes rätt är en ultraliberal metod att slippa ansvar.

    Man skulle också kunna jämaföra det med pedofilernas kamp för barns rätt till sex.

    SvaraRadera
  6. ... och dessutom:
    Hur fan har du mage att kalla något i mitt resonemang för "kristligt"?

    Detta handlar inte moralpanik, utan om ett reellt hot mot väldigt många utsatta människor.

    SvaraRadera
  7. Vad vet du om huruvida den människan finns? Har du pratat med särskilt många prostituerade på sistone? Har du tagit del av forskning kring ämnet? – Sexualskräck och tabu kring sexualitet hör hemma i en moralism som vi för längesen borde ha passerat.


    – Din "guilt by association"-argumentering i att jämföra viljan att tillåta prostitution med pedofili är för övrigt så lågt att det i övrigt här går utan kommentar.

    SvaraRadera
  8. Jag lider inte av sexualskräck. Jag har ytterst få tabu kring sex, och det handlar inte om moralism. Återigen. Men du missade kanske den? Folk får gärna ha sex med vem de vill, med betoning på "vill", och hur de vill. Om någon går igång på att känna sig billig, och symbolisera detta med en femtiolapp, be my guest, men det handlar inte om det.

    Jag jämför inte prostitution med pedofili. Jag jämför argumentationen att ge kvinnor rätt att sälja sin kropp med argumentationen att låta barn ha sex. Båda drivs i allmänhet av precis de grupper som har allt att vinna på att behålla systemen.

    De prostituerade jag pratar med, och all forskning jag någonsin ens hört talas om, stödjer min(a) tes(er), snarare än din. Du kanske har en annan bild? Du kanske ofta betalat för dig, och fått höra att de gör det så gärna för att du är så snygg? Det kan isåfall ha att göra med att du betalat dem pengar.

    SvaraRadera
  9. Tack för att du håller diskussionen på en så saklig nivå. Not. –

    Eftersom du uppenbarligen inte är påläst, och eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av att kasta dynga än att föra en dialog, tar jag och går diskuterar ämnet med nån som är mer öppen för just en dialog. Till exempel närmaste gråsten.

    SvaraRadera
  10. "talaT med" inte "talaR med".

    Mina samtal med prostituerade får sägas vara en smula begränsat.

    Och, just det, Pretty Woman är inte en dokumentär.

    SvaraRadera
  11. Utmärkt Creutz. Jag önskar dig lycka till med din GoddagYxskaft-dialog någon annanstans.

    SvaraRadera