söndag 19 december 2010

Köernas förlovade land, eller Vem är det som är ouppfostrad egentligen?

Häromdagen stod jag i kön till självbetjäningskassorna på Konsum. De hade just öppnat "en fjärde kassa, tack!" och det var ändå rejält med kö. Till självbetjäningskassorna stod fem pers och väntade, med korg i hand.

Vad gör kärringen 65? Jo, hon går såklart rakt förbi kön och är på väg in, när jag tar ett steg upp bredvid feggubben framför, som inte säger något, och högt och tydligt påpekar
"Ursäkta! Kön börjar DÄR bak!" och pekar över axeln med tummen, och blänger. Då går, om man vill att säga "Ursäkta" så att alla förstår att man menar "Dra åt helvete kärring, eller käka linoleum!"

Dagen efter, med knappt fyraåring i handen som står och hoppar upp och ner med benen i kors, då är den gubbdjävel som kliver rakt fram framför oss på väg in på toaletten på kulturhuset.

Även han fick höra ett surt:
"Du, vi stog här inne när du klev in, eller hur?"
"jaha. Hoppsan."

Vafan då, hoppsan?! Är du dum i huvudet? Gubbdjävel! Tränga sig framför en kissnödig fyraåring? Hur djävla ego får man bli?

Nej, du, Magdalena, du som ofta hävdar att "Nuförtiden" eller "unga idag". De som uppför sig sämst i offentliga sammahang är faktiskt pensionärer, för sådär skulle aldrig någon i min generation göra!

2 kommentarer:

  1. Sura gubbar å tanter (även om jag, vad det verkar, själv lär bli en...) ger jag inte mycket för. Men vi får inte glömma att det finns riktigt rara exemplar oxå. Såna som stannar upp och tar sig tid att komma med ärliga "heja"-rop och fint beröm när jag utför mitt jobb...till exempel...

    SvaraRadera
  2. Just de här var inte farligt sura förrän jag påtalade att de var dumma i huvudet. Hade de insett det själva i god tid, och tagit höjd för det, hade jag sluppit säga det, och då hade de inte behövt bli så sura. Å andra sidan, det var ju precis där tillkortakommandet låg, där i förmågan till insikt, eller hur?

    Det finns fina människor i nästan alla grupper. Utom de som definieras utifrån just en otrevlig egenskap.

    Religiösa.
    Mer religiösa.
    Högerextremister
    Vänsterextremister
    Dåliga projektledare
    Religiösa
    Tedrickare.
    och, ja, några till.

    SvaraRadera