tisdag 7 december 2010

Är du Ultraliberal?

Ultraliberal är en extremism. Det är Individens Rätt in absurdum. Och notera, det är alltid min individuella rätt att göra som jag vill. Inte din individuella rätt att slippa följderna av att jag gör som jag vill.

Det är min rätt att stoppa i mig vilka kemikalier jag vill, även om min sneda syratripp innebär att jag ser troll på Västerlånggatan och försöker köra ihjäl dem, eller trasar sönder min kropp på ett sätt som kräver medicinsk vård som någon annan måste pröjsa.

Det är min rätt att för den breda massan tillgängliggöra vad jag vill, varesig det är obduktionsbilder som bara är intressanta för forskare och granskare och ändå är offentliga eller upphovsrättsskyddat material som någon investerat sitt livs besparingar eller år av tid i.

Det är min rätt att köra hur fort jag vill, oavsett ifall jag kan stanna när det behövs.

Det är min rätt bära mig åt hur som helst. Inte din att slippa det.

Ultraliberalism är det ultimata JAG:et, det som dränker resten av mänskligheten.

Men kom ihåg, att om du har rätt bära dig åt som du vill mot mig, då har jag samma rätt att freda mig mot dig. När du kör över trollen på Västerlånggatan, då tänker jag nog försöka få stopp på dig. Med till buds stående medel.

Det ska inte blandas ihop med Socialliberalism.

9 kommentarer:

  1. Jag älskar dig (platoniskt, mind all) när du skriver så där.

    SvaraRadera
  2. "Det är min rätt att stoppa i mig vilka kemikalier jag vill, även om min sneda syratripp innebär att jag ser troll på Västerlånggatan och försöker köra ihjäl dem"

    Eller om din kaffetripp får dig att se ultraliberaler istället för väderkvarnar.
    Din moralpanik hjälper ingen, allra minst dig själv.
    Jag vågar påstå att det inte finns några äkta ultraliberaler så som du beskriver det. De är bara ännu en halmgubbe du har skapat för att kunna stoppa in alla personer du inte kan hantera i.

    ps. hittade hit från trettio plus

    SvaraRadera
  3. Märkligt. Varje gång aphjärnor som du inte får som ni vill, skriker ni "MORALPANIK!!!!"
    Vet du, jag ska berätta för dig vad moralpanik är.
    Det här är moralpanik.
    De där infantila, egotrippade djävla dumheterna du pysslar med är bara... Ja, just det. Dumheter.

    Ge fan i att punda dumdjävel, så kanske du fattar resonemanget ovan. Betala för dig. Allt är inte ditt bara för att du kan ta det.

    Det finns ett skäl till att i princip alla länder i världen lagstiftat mot narkotika, trots de ofantliga möjligheterna till skatteintäkter.

    Och jag skiter väl i hur du hittade hit.

    SvaraRadera
  4. Vad gäller väderkvarnarna kan jag berätta att det finns gott om nyliberaler som är så nära anarkister man kan komma, men har hittat dit från andra hållet.

    SvaraRadera
  5. Nu känns det nästan som om du drog ett par snabba antaganden.
    Jag har aldrig skrikit "moralpanik" i samband med att jag inte har fått vad jag vill.
    Jag sysslar inte med egotrippade dumheter. Infantila dumheter, ja, men aldrig egotrippade.
    För övrigt får du gärna, om du orkar, berätta exakt vilka dumheter du tycker att jag pysslar med.
    Jag pundar aldrig. I synnerhet inte dumjävel, vad det nu är.
    Jag betalar för mig. Allt jag kan ta är mitt, resten också.

    Faktum kvarstår, den politiskt motiverade, LSD-påverkade bilföraren som du ,i Sveriges och Folkpartiets namn, mentalt förbereder dig för att möta med det våld nöden kräver existerar inte. Kan du hitta ens en enda ultraliberal som tycker att det är helt i sin ordning att köra över folk?
    Folk tar sig friheter, oavsett vilken politik de eftersträvar. Tror du att merparten av knarkare, pirater och andra brottslingar ens bryr sig om politik? Jag skulle gissa på att det är betydligt fler socialdemokrater än ultraliberaler som tankar från Pirate Bay.

    Jag förespråkar inte någon liberalism över huvud taget, men det är min fasta övertygelse att det finns betydligt viktigare saker att uppröra sig över än ultraliberaler (om de ens existerar)

    SvaraRadera
  6. Bilföraren jag pratar om finns. Han såg troll på Västerlånggatan och försökte köra över dem.

    Det kryllar av folk som förespråkar allas rätt att punda. De som gör det organiserat är folkpartister.

    Dina övertygelser om vad jag bör vara upprörd över är så långt från mitt intresse man kan komma. Och ska vi prata om att ägna sin tid åt något vettigt, och uppröras över viktiga saker, kan man fråga sig varför du ens besvärade dig med att läsa den här texten, givet dess rubrik.

    SvaraRadera
  7. Jag vet att fallet med bilföraren är verkligt, men jag ställer mig starkt skeptisk till att han skulle kalla sig ultraliberal.
    Folkpartister är i stort socialliberaler och helt öppet emot allt knark.
    Jag kommenterar för att jag är intresserad av bl.a kognitiv dissonans på internet. Jag tycker att det är intressant när människor bygger bilder av "meningsmotståndare" som i stort innefattar allt de inte tycker om. Det verkar vara en naturlig reaktion och utnyttjas också rätt ofta av t.ex. politiker och reklammakare.
    I det här fallet var jag rätt provokativ i ursprungskommentaren, men reaktionen brukar oftast bli densamma oavsett hur hårt man går ut. Människan placerar alltid den ifrågasättande i facket "meningsmotståndare" och tillskriver den alla de egenskaper som de tidigare bestämt att sådana "ska" ha.

    SvaraRadera
  8. Om du läser ditt första svar igen, håller du kanske med om att det inte så märkligt att jag sätter dig på motståndarsidan. Det behövs ingen vetenskap för att begripa att någon som säger emot allt vad han orkar, på ett ganska korkat vis dessutom, är att betrakta som meningsmotståndare. Somliga skulle till och med hävda att det är själva definitionen.

    Jag har egentligen inte så mycket emot Folkpartiet. De flesta är, som du säger, socialliberaler, men de nyliberaler som finns hittar du där.

    Det kryllar av folk som tycker att de har rätt att ta allsköns droger bara för att de vill, och det ska väl jag, moralpanikern skita i, men det är jag som får spö av dem, det är min bil de slår sönder, det är mitt hus de gör inbrott i, och det är jag som blir ihjälkörd, så det är ingen djävla moralpanik.

    Men du, det finns många jag tycker illa om, inte minst internettroll som hittar på en skojig term som "kognitiv dissonans", men icke desto mindre har du inte gjort annat än muckat.

    Jag skiter fullständigt i vad pundaren kallar sig själv. Han hör onekligen till den grupp som menar att den personliga friheten att punda har högre prio än alla andras rätt att slippa följerna av hans pundande. Somliga formulerar det, andra bara knarkar.

    Somliga erkänner att de bara inte vill betala för musik, andra rationaliserar det och laddar ner allt de kommer över. Själv bryr jag mig inte så mycket om ifall man är verbal nog att ha en åsikt, eller om man bara Tar.

    SvaraRadera