söndag 5 december 2010

Äntligen är julen här!

Det är så härligt när snön glittrar och allt är juligt. Idag har vi bakat peppar kakor, jag och barnen. De är så söta när de har mjöl överallt *tihi*
Vi satt med krisstyren och målade och gjorde så fint och fäste små godisar över allt. Fast en hel del hamnade visst i munnen på de små.

Vi gjorde ett pepparkakshus och massor av "vanliga" peppar kakor. Vi satt länge och hittade valde mellan olika typer av hus. Till slut fastnade vi ändå för ett "vanligt" hus och skrev ut ritning, och sedan bakade vi. Ojojoj som vi bakade!

Det är så härligt att få pilla och ta det lugnt och göra allt ordentligt och fint, och dekorera noga noga. Det är pilligt men det hör ju till lite.


Jag brukar vara försiktig med färger och sånnt och hålla det "rent" typ. Ganska klassiskt liksom.

Sen gjorde vi "vanliga" pepparkakor med alla formarna. Vi har massor nu. Grisar och hästar och djur och sånt och såklart vanliga gubbar och gummor och hjärtan. Jag är så himla pillig och perfektionist att jag inte brukar hinna dekorera alla, för vi gjorde ju MASSOR såklart. Det tog hela kvällen, men några brukar jag hinna med att sätta lite extra estetisk tatch på.


När allt är klart brukar jag noga lägga alltihop i en vacker skål, för serveringen är ju liksom halva grejjen, eller hur? Då brukar, tack och lov, barnen redan ha tröttnat och gått därifrån. De har inte riktigt förstått det där än.



Ja, och förresten. Jag fattar inte hur folk kan hålla på och köpa pepparkaksdeg när det är så himla lätt att göra själv. Såklart vi gör egen deg! Eller degar borde jag kanske säga. Den till de vanliga pepparkakorna är ju inte så bra till husen. Då måste man ha speciell.

/Tedrickaren

6 kommentarer:

  1. Haha! Du är ju underbar! :D

    SvaraRadera
  2. Ämen, bör inte Mattias Nilséninlägg komma med någon typ av varning för att slippa sätta morgonkaffet i halsen?!

    SvaraRadera
  3. Ni dör inte av att hållas på lite på tårna!

    SvaraRadera
  4. Jobbat hårt med särskrivningarna, heja!

    SvaraRadera
  5. Vid första särskrivningen av "peppar kakor" begrep jag att det var ett skämt, och sedan skrattade jag så jag nästan fick andnöd, rakt igenom!

    Gud vad härlig du är ibland, Tehataren! Du funderar inte på att skriva en sådan blogg på allvar, bara för att se hur många som går på det? Jag har faktiskt tänkt en liknande tanke om att starta ett dansband en gång, se om man kan komma in på Svensktoppen bara på pin kiv liksom... Men det har aldrig blivit slag i saken.

    SvaraRadera