torsdag 14 oktober 2010

Min kompis moderaten.

Jag har en kompis.* Han har pluggat nationalekonomi och statsvetenskap. Och historia. Han är skärpt, intresserad och insatt. Han bor på Östermalm, men det tror jag är mest för att reta somliga i bekantskapskretsen. Han är aktiv medlem i Moderata Samlingspartiet, eller om de faktiskt heter Nya Moderaterna numera. Jag har inte greppat de där formaliteterna riktigt. Efter förra årsmötet satt han och garvade över de gamla Östermalmsgubbarna som käbblade som dagisbarn och nämnde något om att han nog fan borde engagera sig, så att de kunde lämna in!

Han menar att valfrihet är bra eftersom det skapar konkurrens, vilket gynnar "kunderna", men att det ställer vissa krav. Till exempel att den som ska välja har den kunskap och information som behövs för det. Det gör att det blir väldigt svårt att välja skola, vilket han jagat somliga utbildningsministrar om. Eller, de flesta faktiskt, i tio år. Informationen finns nämligen inte lättillgänglig. Detsamma gäller sjukvård. Få har kompetensen att bedöma vårdkvalitet, till skillnad från en TV som de flesta kan välja hyfsat insatt efter en eftermiddags studier.

Han menar, förmodligen med visst fog i en hel del vetenskap och kunskap, att den politik moderaterna representerar är det som bäst gynnar flest. Han hävdar saker som skapade jobb och att ekonomin går bättre med aningen lägre skatter, vilket kommer alla till godo.

Jag kan egentligen inte bedöma det där helt och hållet själv. Jag tror inte han har alldeles rätt, vilket främst har att göra med att politiker sällan lever som de lär, utan kör någon sorts korkad variant av ideologi som inte funkar med det där insatta min kompis har. De gör liksom ungefär rätt, fast dummare.**

Jag har djävligt svårt för vänsterpartiet och Lars Ohly. Empiriskt har man sett att går man en bit till vänster om socialdemokraterna går det åt skogen. Ju längre åt vänster, desto mer åt skogen. Frankrikes och Greklands ekonomier håller på att haverera. De har slösat med Folkets pengar. Det håller inte. Å andra sidan håller det ju inte folk inte får sina pengar heller för att någon bestämt motsatsen. Fast de vill inte kasta folk i havet beroende på om de dansar hambo eller inte.

Jag och Kompisen är inte helt överens, men han argumenterar väl för sin sak, nästan utan att höja rösten och han tror verkligen på att det han säger är bäst för flest. Precis som engagerade miljöpartister och sossar. Inte som min halvchef.

Han som i eftermiddags slängde ur sig att han tyckte man borde ta bort taket på dagisavgiften. "De pengarna kan vi ha till annat!"

Annat som vadå, djävla pucko? Din fotbollsplan? Din golfplan?

Ja, men om även mammor jobbar, därför att det lönar sig framför att ha barnen hemma, för att helt osubventionerat dagis blir så satans dyrt, då drar staten ändå in mer pengar i skatter. Utöver då, att vi slipper den klassiska kvinnofällan och att barnen inte behöver gå hemma med korkade mammor. Sa jag, ungefär tillbaka.

"Ja, men det kvittar. Jag tycker inte man ska hålla på och subventionera en massa!"

Det gällde alltså ändå inte pengarna, som du sa först, utan en märklig princip?

Ok. Vi tar det en gång till. Han tycker av någon sorts principskäl inte att saker ska subventioneras. ÄR DU DUM I HUVUDET?!

Det där ska jag fan ta upp varje gång han går till doktorn, varje gång han kör på en gata, varje gång han går till Polisen när någon, säkert med fog, tycker han ska ha på käften. Jag ska ta upp det när han pratar om att hans barn går i skolan och på högskolan. Det borde de fanimig betala för! 300 000 per termin ungefär.***

Här sitter han, med en chefslön, inga lån på huset, med en fru med lön och två av tre barn utflyttade och tycker att skatter inte ska finansiera dagis.

Han brukar inte kunna argumentera heller. Han kör med känslomässiga dumheter och höjer rösten. Han provocerar mig något fantastiskt. Men jag kan inte mucka, för jag har inte råd att förlora det uppdraget. Käfta emot får vänta tills jag är oumbärlig.

Jag respekterar kompisens röst på Moderaterna, precis som jag kan respektera en röst på vänsterpartiet från någon som har den väldigt naiva, men fina uppfattningen att fler borde få det bättre, men halvchefens röst, den KAN HAN FAN STOPPA SÅ LÅNGT UPP I RÖVEN MED EN KALL HAND ATT HAN KLÖKS!!!!!!!!!

Hur satans djävla ego, arrogant och bara djävla kräkig får man bli?

APSKAFT!!!!!!!!!

* Ja, redan med det uttalandet tappar jag all trovärdighet, men antag att det är sant, och följ resonemanget istället!

** Alla politiker jag känner: naturligtvis syftar jag på dig personligen!

*** Siffra helt tagen ur luften

3 kommentarer:

  1. Ojsan, där röt du till som en hel tiger.

    Jo...jag har ju enligt andra befunnit mig i "fällan" i si så där en 12 år. En behaglig bur har det varit, full av trevliga förmåner. För året har buren öppnats och två barn nyttjar nu mer "dagsi/fritids" och hur ända in i baljan det kan löna sig för staten att ha barnen på dagis, det fattar inte jag..det är väl buren som fördummat mig grovt.
    1300 kr kostar alltså mina två barns barnvakt. För mig. Helt rimligtvis kostar det staten aningen mer.
    Men nu har ju jag aldrig varit något större mattesnille direkt.

    Skulle vara så intressant att få veta vem som kom på hela "kvinnorfällan". Jag gissar på att det är samma människor som ska ut och förverkliga sig själva...

    SvaraRadera
  2. Huskatt, jag missunnar varken dig eller dina barn möjligheten ni valde.

    Men. Med betoning på Valde. Du hade ett val. Du hade kunnat gå och arbeta om du ville. Men just i er familj var du inte tvungen.

    Med ett system där du faktiskt betalar vad det kostar, går så mycket pengar på barnomsorg att det inte lönar sig att arbeta. Ett samhälle där det inte lönar sig att arbeta... Hm. Vad säger moderaterna om det? Och vad säger sunt förnuft?

    Tänk på att den skatt du betalar inte är bara den som står på lappen från skattemyndigheten, utan du betalar lika mycket till i Sociala Avgifter. Fast det vet ju du som sköter er bokföring.

    En i situation där ena föräldern måste stanna hemma, för att man inte har råd att ha barnen på dagis, vem tror du då det är som stannar hemma? Varför tror du att hemmafruarna fortfarande är normen i USA? För att just kvinnor inte vill arbeta där?

    Har ni i er familj råd att låta bli att jobba några år, fint. Men tro inte att det är lika kul om det inte är ett val.

    Sådeså!

    Och vi kan ta det över kaffe om några veckor! Jag kan ta med mig en torr vetelängd. Om du lovar att hålla med bakar jag en tårta.

    SvaraRadera
  3. Även torra vetelängder går att rädda! Man skivar dem tunt, torkar och förvarar i vacker glasburk med lock och äter som skorpor.

    / Hemmafrun.

    SvaraRadera