onsdag 1 september 2010

Djävla Kuk-SL!

Ja, alltså, kanske en smula infantilt och aggressivt, men det är min välformulerade känsla just nu. Det är viktigt att kunna uttrycka sina känslor.

Jag tänkte vara duktig. Jag tänkte inte ta bilen, för det var inte absolut nödvändigt idag.

När jag kom fram till Pendelstationen stod det att nästa tåg gick 09.10, inte 9.39 som det borde. Jag frågade i spärren.
"Nä de e en nerfallen ledning. Inga tåg går."
"Men ersättningsbussar då? Jag måste till Södertälje."
"Nä, d finns inga. Du får väl åka inåt stan, typ."
"Men va fan ska jag göra då? Ta en taxi?!" (Nu lite irriterad över tjockisen utan sociala färdigheter och sinne för service, samt väl medveten om att jag har en bil)
"Nä, de får du nog inte tag i nu..."
"Nä, men tack som fan då!"

Så nu blir det bil. Iallafall. Det finns en gud. Den manifesterar sig sitt hat mot mig genom SL.

Fram till idag har jag varit SL:s främste förespråkare. Faktiskt. Trots att jag i flera månader åkte pendel till och från jobbet. Varje dag. Utom när jag cyklade.

Nä, hörrni.

Åt helvete med dem!

Jenny, om du får min röst, ser du då till att SL skärper sig? Ger dem pengar att lösa sitt uppdrag? Låter bilisterna finansiera mer tåg, som fungerar? Låter plankarna veta att de fanimig också ska delta i det allmänna, och betala till allas gemensamma, som alla andra? Isåfall har du mitt kryss som i en liten ask!

8 kommentarer:

  1. Vilket strul. Och vilken attityd de har, personalen.

    SvaraRadera
  2. Hur gick det? Kom du försent till första dagen på nya uppdraget?

    SvaraRadera
  3. Du, det är inte för intet som jag står på landstingslistan, hörru. Nio års arbetslivserfarenhet på Stockholmståg ger en rätt god inblick i vilka trådar man ska rycka i. Förresten har du redan lovat mig ditt kryss. :D

    SvaraRadera
  4. Jo, men nu får du liksom två kryss. typ.

    Jag kom inte försent. Jag cyklade hem igen, gjorde en kopp gott kaffe, satte mig på trappen i förmiddagssolen, avslappnat lutad mot räcket, och läsa facklitteratur på arbetstid. Jag kände mig ganska snygg i mina tuffa, eleganta skor, snygg skjorta, jeans, tuffa solglasögon och avslappnad look, men ingen såg.

    Djävla fan.

    SvaraRadera
  5. Det är därför jag bor i Jämtland, för att slippa SL... Bara därför!

    SvaraRadera
  6. men...

    Jag är så besviken. SL har alltid funkat innan...

    SvaraRadera
  7. Du får skilja på SL och trafikutövaren. SL har ingen tågpersonal längre, kör ingen trafik... ingenting. Det var så när jag började men det är ju evigheter sen. Däremot verkar det si och så med hur trafikutövaren tolkar avtal...

    SvaraRadera
  8. Nej, Maria. Jag behöver inte skilja på SL och trafikutövaren. Jag skiter högaktningsfullt i vilka underleverantörer SL väljer. Jag gör affärer med SL. SL har i uppgift från landstinget (eller kommunen? Hm...) att driva kollektivtrafiken. Om de misslyckas med de upphandlingarna är det något DE får stå för, inte jag. Jag har inget avtal med Veolia eller någon annan. Är det veolia nu, eller var det veolia innan? Jag skiter i vilket, som sagt.

    Jag blir rätt förbannad på den attityden, den där att någon jag har ett avtal med skyller ifrån sig på underleverantörer. Och det är inte bara SL som gör det.

    SvaraRadera