torsdag 20 maj 2010

Informationssamhället?

När jag gick på gymnasiet var det poppis att prata om Multimedia. Det är idag lite svårt att hitta en dator som inte kan både ljud och bild i ok kvalitet, jämfört med de standarder som gällde 1992. Jag hörde till och med någons mamma stolt berätta att hon köpt "en multimedia".

Sen 90-tal pratade man om internetrevolution och hur fantastiskt det var.

I en blogg jag börjar reta mig på mer och mer, efter att ha uppskattat den förr, talade man idag om Informationssamhället.

Jag börjar bli djävligt trött på floskler. Varför inte dela med dig av dina egna hatord i kommentarsfältet?

6 kommentarer:

  1. Att vara "mobil", och "[ständigt] uppkopplad". Uttjatade begrepp, och allmänt vedertaget positivt värdeladdade utan att det ifrågasätts.

    Att "leverera" - såvida det inte gäller att frakta prylar till någon som har beställt dem, förstås.

    Det kanske inte riktigt var samma kategori, men inom min bransch förekommer det mååånga sådana floskliga ord!

    Det kommer nog fler; jag måste bara fundera vidare lite...

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig floskeln "Det mobila samhället", som ju inte betyder så mycket.

    "Ständigt uppkopplad" är ju bara bra ibland. Helt riktigt!

    Bra jobbat Tobias!
    Ni andra?

    SvaraRadera
  3. Floskler och buzz-words hör 1990-talet till. Vi andra har gått vidare in i 2000-talet.

    Satt och lyssnade på en 2 timmar lång föreläsning härom dagen då det diskuterades pre-job-briefing. Det hade räckt att människan skrev, "tänk efter före" på tavlan och så hade vi kunnat gå hem sedan...

    Blir trött på folk som ständigt använder floskler - i min bransch tjatas det mycket om värdegrund. Det är nu så uttjatat och urlakat att man stänger öronen. Ren politisk korrekthet-hysteri, för att använda en annan floskel...

    SvaraRadera
  4. "Värdegrund". Bra där Sanna!

    Fast det är inte något som hör 90-talet till. Bara ordet Buzz-word gör det. De har funnits i tusen år, och vi lär inte bli av med dem, men de lär ändras.

    SvaraRadera
  5. "Livspussel"
    Typisk tedrickarfloskel.

    SvaraRadera
  6. Haha, underbart! Jaq retar mig på alla såna ihåliga innehållslösa ord som bara används för att öka stressen och hetsen - vilket bara leder till sämre prestation. Är så evinnerligt trött på hets-samhället, alla tjatar om att prestera mera och snabbare, men det verkar som ingen direkt gör det.. Bara problemet med alla timmar av väntetid på ett dygn när datorer och telefoner ska starta, filer hämtas/laddas/ner/flyttas/appar och program öppnas osv osv.. Ibland undrar jag om vi verkligen tjänar någon tid överhuvudtaget i det "effektiva, snabba och uppkopplade" IT samhället. I want out.

    SvaraRadera