torsdag 21 januari 2010

Svenska Kyrkans till samhällsinformation tunnt förklädda propaganda, del 2

Nyligen skrev jag om Sveksa Kyrkans propaganda i min brevlåda.

Jag skrev också att jag, på känt rättshaveristiskt manér, kontaktade dem, och påtalade både min syn på religion i allmänhet, och min uppfattning om dess rättigheter till min brevlåda.

Till svar fick jag ett ganska långt, och framförallt, sakligt mail, där den lokala informatören förklarade att det främst är ekonomiska skäl till att man gör såhär. Det är helt enkelt det billigaste sättet att förmedla eländet till hushållen. Hon påtalade också att fler än jag hört av sig, men inte så många, samt att hon absolut förstod min ståndpunkt. Hon nämnde också att hon försökt förklara det här för sin arbetsgivare, som dock ställt sig högst oförstående, varför hon nu går förbi densamma till Svenska Kyrkans informationsöverkucku.

Min fru hade åsikter om att jag kallat personen det.

Men jag vill vara noga med att jag, denna gång, var mycket artig, vänlig och respektfull, för en människa som, typ, liksom, gör sitt jobb, om man säger...

Djävla skitjobb, för en riktig skitarbetsgivare, men det är ju hennes problem. Jag har också haft jobb för arbetsgivare jag föraktat betydligt mer än Svekska Kyrkan!

8 kommentarer:

  1. Svenska Kyrkans Informationsöverkucku? Det måste väl vara Gud?!

    SvaraRadera
  2. Det skulle man kunna tro, men när det gäller just information, då får man nog ändå säga att Gud är högst obenägen att göra jobbet.

    Att informera om Guds vilja är ett arbete som i högsta grad tillfaller hans världsliga tjänare.

    SvaraRadera
  3. Det är en ganska poppis syssla som man inte behöver nån särskild utbildning för. Det är mer av ett kall kan man säga. Eller sinnessjukdom. Välj själv.

    SvaraRadera
  4. Hennes utbildning är ju ganska ointressant. Det intressanta var att hon stog på min sida i frågan om att skicka dyngan till alla oavsett deras önskemål!

    Att bli informatör åt Svenska Kyrkan känns ju dock sinnessjukt snarare än kallt, kan man ju säga.

    SvaraRadera
  5. Jag slår vad om att annonsen hon svarade på löd ungefär:

    "Svenska Kyrkan söker en informatör att arbeta på vårt XXX-kontor. Du ska helst ha X utbildning och gärna Y år erfarenhet... etc

    Vi ser gärna att du delar Svenska Kyrkans värdegrund."

    Och antingen ser hon sig som kristen - omedveten om att hennes kristendom yttrar sig annorlunda än den genomsnittlige biskopens - eller så ser hon sig inte som påtagligt kristen, men har glömt att gå ur kyrkan, behövde ett jobb och tänkte att "kristen värdegrund - det är väl ungefär Bergspredikan och så? Det kan jag ställa upp på!"

    Sökte och fick jobbet, och sitter nu fast.

    En väns beslut att bli präst utlöstes mer eller mindre uteslutande av Bergspredikan. Nu, säger hon, ägnar hon 80% av sin tid åt administration och några futtiga procent åt själavård. Resten av tiden går åt till arbetsledning, skriva söndagstexten och försvara sitt livsval, vilket känns lite orättvist för hon har en väldigt stark känsla för solidaritet, rättvisa och rättfärdighet: hon släppte inte sin personlighet när hon skrev in sig på seminariet, precis. En av de bästa människor jag känner, trots att vi är helt oense om Gammelsmurfen.

    Hon säger också att hon är något luttrad (ptrbmtsch)efter många år i Svenska Kyrkan, men att hon fortfarande står på god fot med Jesus - det är hans fanclub hon inte kan med.

    mvh
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Ja, det där med den "kristna värdegrunden" förtjänar ju ett eget inlägg. Eller några avhandlingar på doktorsnivå.

    Jag känner också folk som är jättefina människa, fast de tror på Jesus och går i kyrkan.

    Bergspredikan är, hur många verser av många tusen sidor med skit? Det är ju lite svårt att ställa upp på bara delar. Antingen äter man inte gris, och pryglad sin fru om hon är dum, OCH älskar sin Fiende och kastar månglarna ur templet, eller också dissar man hela paketet. Tycker jag.

    Fast somliga blir fina människor när de anammar bara rätt delar.

    Vad gör man?

    SvaraRadera
  7. Var hur artig du vill mot berörd personal och få ett släpp här!

    SvaraRadera
  8. Påminner mig om http://www.youtube.com/watch?v=HZmHC75FDqQ

    Särskilt förtjust i: "What does leviticus have to say/yeah, what does it say/about being gay/to lie with men is an abomination/like cursing your parents,trimming your beard,sowing wheat and barely in the same furrow,eating pork, wearing polyester and masturbation"

    Jessica - bakom basistens bas.

    SvaraRadera