torsdag 14 januari 2010

Posten - ODR Total till Hushåll: Satans hantlangare

Jag gillar väldigt ofta brevbärare. Jag blir ofta kompis med brevbärare. Brevis, som delar ut min post numera, är en fin fin fin människa. All smörja hon kan förskona mig ifrån utan att torska jobbet slipper jag. Men det finns gränser. Det finns saker hon måste dela ut. Samhällsinformation? Glöm det!

För något år sedan hade jag en livlig mailkonversation med en högt uppsatt chef på just Posten. Efter en del lirkande lyckades jag få fram att det där med "Du får bara Samhällsinformation om du sätter upp Ingen Reklam på brevlådan" det är nys. Samhällsinformation har inget med redaktionellt innehåll att göra. Det har inget med innehåll överhuvudtaget att göra. Samhällsinformation är i praktiken en tjänst du köper av Posten. Har någon pröjsat dyra pengar för att få sina bostadsannonser eller byggreklam klassad som Samhällsinformation, ja, då får Brevis inte lov att låta bli att dela ut det.

Detta har idag bevisats tydligt, ety, det har dimp... dimpi... dumpits... kommit reklam från Svenska Kyrkan i min brevlåda. Jag är inte medlem. Det finns ett skäl till det. Det skälet består huvudsakligen i det faktum att Svenska Kyrkan är en vidrig sammanslutning. Mer om detaljerna kring detta i ett senare inlägg. Kyrkan är såklart gjuten för ett inlägg om idioter.

Hur stora tror ni mina chanser är att ondgöra sig hos berörda? Följ storyn, så ska vi se, för jag tänker testa!

==========
Uppdatering:
Whoops!
Posten ODR. ODR = OaDresserad Reklam!
Faktiskt.
Posten har alltså idag ignorerat mig.
Hur göra? Jag kommer inte att träffa Brevis imorgon, och därmed fråga om hon råkat slänga i av misstag, vilket vore förlåtligt, för någon som i flera år skött sig så exemplariskt. Hm...

Äh, va fan. Jag mailar bara pastorn direkt!!!

2 kommentarer:

  1. shit, det här ska verkligen bli spännande ! XD

    SvaraRadera
  2. Det går att skriva Ej Samhällsinformation på brevlådan också. Alla brevbärare jag känner lyder den uppmaningen oavsett vad någon slags praxis må säga. Så sent som förra torsdagen vart vi dock instruerade att dela ut det som tidigare hette Svepet, omslaget till den vanliga reklamen, till alla som hade "ej reklam" på sina lådor. Svepet har bytt namn och första numret hade något slags redaktionellt innehåll men det vi delade ut hade enbart reklam.
    Jag kan komma på flera skäl till varför några chefer skulle vilja ha ett utskick som nådde alla kunder varje vecka men jag kan inte se någon ursäkt för att göra det på det sätt som gjordes.

    SvaraRadera