lördag 9 januari 2010

Dagens Idol

Jag tror det där ska bli en stående rubrik, för i ett hav av folk att populera Listan med, finns det undantag. Folk som kan resonera, dra logiska slutsatser, och offentligt förlöjliga det dummaste av allt dumt Sverige har.

Jag ger er:
Tomas Böhm, psykoanalytiker, författare till bl a ”Inte som vi – psykologiska aspekter på främlingsfientlighet och rasism” (N & K, 1993), ”Att ha rätt – om övertygelse, tolerans och fundamentalism” (N & K, 1998).

Läs hans debattartikel i dagens DN, där han totalmosar SD:s partiprogram och deras medlemmar.

Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men det verkar nästan som om jag är kär i en man i 60-årsåldern*.



*Ja, det är en mycket vild gissning.

16 kommentarer:

  1. Obegripligt attt just Böhms ord så okritiskt anammas. Han har, som alla andra debattörer, en agenda. Själv är hans ursprung tyskt judiskt, och talar, få vi anta, i egen sak - tror han i alla fall. Men vad är det egentligen han vill uppnå? Det är ju uppenbart att han hyllar ett normlöst och nyliberalt samhälle. Ett extremt samhälle som aldrig testats och vi svenskar är alltså försökskaninerna. Så länge vi lyssnar på falska profeter som Böhm kan det bara fortsätta att gå utför för Sverige. Eller tycker någon att det fungerat bra hitills? Att invandringspolitiken är en räcka av stora framgångar? Och att den misslyckats endast beror på svenskens oginhet? Räck gärna upp en hand, ni som gör det..

    SvaraRadera
  2. Pelle, ett svar på din hjärndöda kommentar kommer i ett eget inlägg, så fort jag formulerat det. Håll utkik efter något med rubriken "Svar till mentalt handikappad", "Personangrepp" eller liknande.

    Här kommer ett litet smakprov:
    Du representerar precis det intellektuella bottenskrap som din egen ideologi förespråkar utrotandet av*, så var så snäll och föregå med gott exempel och sätt en kula för pannan. Hör av dig om du följer mitt råd, så slipper jag skriva svarsinlägget, som annars blir mer uttömmande.

    *jag förutsätter att du är mer eller mindre nazist.

    SvaraRadera
  3. Lika usel framtid som andra idoler. Kunskapsfattigt och hybrisfull

    SvaraRadera
  4. Sivan, kan du utveckla?

    Ankjakt, tack!

    SvaraRadera
  5. Haha det dröjde inte länge innan Tehataren visade sin egen intellektuella kapacitet och sina egna fördomar. Vilket praktpucko! Med SD tackar naturligtvis, för blir motståndet inte mer nyanserat och intelligent än detta så sitter riksdagsplatserna som gjutna. Man behöver inte vara någon Einstein direkt här för att se vem som här är extremisten..

    SvaraRadera
  6. Jag tolkar det som att vi inte slipper dig med suicid, så jag får väl utveckla.

    Jag har för övrigt inte kallat dig extremist, utan bara dum och nazist. Det är inte riktigt samma sak. Jag har också framfört önskemål om din bortgång, men har svårt att se hur något av allt detta skulle göra mig till extremist.

    SvaraRadera
  7. Om ditt och andra partier tog sitt samhällsanvsvar i och genomförde en minsta lilla åtstramning i asylpolitiken..
    Då skulle väljarna överge SD över en natt.
    Svensken har börjat syna alla halvsanningar när det gäller asylpolitiken.
    Viljan att hjälpa människor i nöd finns kvar, men bara till verkligt hjälpbehövande.
    Dom flesta som tänker röstar på SD sympatiserar egentligen inte med SD:s ideoligi, det är avsaknaden av alternativ (läs asylpolitiksåtstramningar) som gör att SD får röster.
    Ändamålet helgar medlen..

    SvaraRadera
  8. Krävs det inte mer än idiotiska floskler och lögner för att någon ska bli din idol?

    SvaraRadera
  9. Du anser inte mig vara en extremist per definition, och det är objektivt en helt riktig beskrivning. Nazist är jag inte heller, vet inte vad du fick det ifrån. Däremot är jag en kritisk läsare och inser att Böhm inte per definition behöver ha rätt, endast för att han (med enkla knep) försöker detronisera SD. Vad gäller dina egna förutfattade meningar och floskler till analyser kanske du skulle behöva mer professionell hjälp för att komma till insikt? Du framstår tveklöst som en extremist. Men varför inte ta hjälp av Tomas Böhm, en nestor inom den mest ovetenskapliga av alla de så kallade vetenskapliga disciplinerna.

    SvaraRadera
  10. Inte oväntat att Tehataren var en idoldyrkare.

    Deaf, dumb and blind.

    SvaraRadera
  11. Smygrasister och och brunbyxor uppvisar ändå en hel del likhet med de kristna: drivna av sina egna antaganden, snarare än av intellektualism och rationalism. Intressant.

    SvaraRadera
  12. Sen när blev kommunism rationellt? Sen när blev nationalkonservatism ointellektuellt?

    SvaraRadera
  13. Pelle, vilken klippa du verkar vara!

    Vad är det du ogillar mest i Böhms inlägg? Att svenskarna beskrivs som toleranta eller att SD beskrivs som minoritetsgrupp i ett tolerant samhälle?

    Att SD är en minoritetsgrupp kan du ju knappast säga emot. Då kvarstår bara hur du ser på resten, alltså majoriteten (runt 97%), av oss svenskar. Är vi toleranta eller dumma i huvudet?

    Låt oss höra vad du kämpar för och för vilka du gör det.

    SvaraRadera
  14. Nej, nej nej, Uffe!
    Inte "eller": Vi är toleranta, och DÄRFÖR dumma i huvudet.

    Nu ska jag gå och publicera mitt mer utförliga svar, till Pelle och Gänget.

    SvaraRadera
  15. Så, ni som bara hittade detta inlägg, och sedan prenumererade på dess kommentarer, nu finns mitt utförliga svar i nya inlägg i bloggen.

    Uteblivna svar tolkar jag som WO från DC Puckon.

    SvaraRadera