söndag 10 januari 2010

Svar till Övriga Gänget (och ännu en släng till Pelle)

Så, till övriga kommentatorer.

Anonym:
”Om ditt och andra partier tog sitt samhällsanvsvar i och genomförde en minsta lilla åtstramning i asylpolitiken..
Då skulle väljarna överge SD över en natt.
Svensken har börjat syna alla halvsanningar när det gäller asylpolitiken.
Viljan att hjälpa människor i nöd finns kvar, men bara till verkligt hjälpbehövande.
Dom flesta som tänker röstar på SD sympatiserar egentligen inte med SD:s ideoligi, det är avsaknaden av alternativ (läs asylpolitiksåtstramningar) som gör att SD får röster.
Ändamålet helgar medlen.”


Var ska jag börja? Ack och ve. Du har fel i sak. Invandringen till Sverige är nödvändig. Det har den varit i tusen år, av en hel rad själ. Allt som kommer är inte av godo, men totalt sett innebär invandringen en nettovinst, inte bara ekonomiskt. Tycker du det bor för mycket puckon i Sverige? Nå, men så flytta då! De flesta av oss vill ändå inte ha dig här, och din emigration skulle sannolikt höja medelintelligensen här mätbart! Ändamålet helgar inte medlen. Aldrig. Särskilt inte i ett sådant här fall. Sverige kastar idag ut massor av verkligt hjälpbehövande, men ger pengar för sjukvård och utbildning till sådana som du. Det senare tycks dessutom ha varit svårt bortkastade pengar!

Roberth:

”Krävs det inte mer än idiotiska floskler och lögner för att någon ska bli din idol”

Jo, jag väljer professorn framför skinnskallen i kostym. Det som påstods i artikeln var underbyggt av en hel massa saker, till skillnad från SD:s partiprogram, som är helt taget ur luften utan stöd i någonting alls.

Ankjakt:

”Smygrasister och brunbyxor uppvisar ändå en hel del likhet med de kristna: drivna av sina egna antaganden, snarare än av intellektualism och rationalism. Intressant”

Pelle:

”Sen när blev kommunism rationellt? Sen när blev nationalkonservatism ointellektuel”

Jag håller, naturligtvis, stenhård med Ankjakt här, och parallellen är slående, särskilt med tanke på din åsikt om "vetenskapliga discipliner" tidigare. Det SD och dess anhängare ägnar sig åt är betydligt mer likt religion än politik. Religion är till sin natur och definition på många sätt motsatsen till intellektualism och rationalism. Vad gäller kommunismen vet jag ingen som talat om den? Själv är jag nog snarast Liberal på den där skalan. Av alla misslyckade statsskick, finns det mig veterligen framförallt ett som havererat mer än något annat, ett som fick precis hela världen att vända sig emot det, och sedan dess har Hitler betraktats som ondskan personifierad. Kommunism har heller aldrig fungerat något vidare, men det har inte varit fullt lika vidrigt som det du förespråkar, även om det verkligen inte är något jag stödjer, utan på de flesta sätt anser förkastligt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har ett uppdrag till dig! Du skriver: "Sverige har alltid haft invandring." Det är riktigt, säger jag! Nu till uppdraget: jag skulle vilja att du istället för att slänga ur dig glada floskler värdiga Böhm tillägnade dig kunskap om framför allt den relativa storleken på invandringen genom århundradena. Den informationen är inte svårt att finna, men om du inte hittar den bistår jag dig! Jag vet redan siffrorna, men jag vill inte förmätet skriva dem på din näsa. Som matematikintresserad antar jag också att du har viss insikt i mängdlära och även procentsatser. Dessa siffror är intressanta, inte minst för att de ger en fingervisning om vilka som verkligen bör benämnas ”extremister i svensk politik. Medan du håller på att leta information kan du väl även leta fram de siffrorna (alltså inte nu antaganden och tyckanden) som visar att invandringen hitintills varit en ekonomisk berikning för Sverige.

    Men det är intressant att Sverige genom tiderna måste ha haft getton fulla med arbetslösa invandrare från mellanöstern och Afrika (och kanske Belgien), för det kan ju inte vara så att många av de problem vi ser i Sverige beror på att Sverige kanske både tagit in för många på för kort tid, och till och med på fel grunder? De danska och finska lagstiftarna gör också helt andra bedömningar än de svenska politikerna. Är de helt korkade urblåsta dumma nazister hela bunten, de där i Danmark och Finland? Det vill säga de som inte anammar svensk flyktingpolitik eller nyliberal integrationspolitik? Men det är kniviga frågor. Lycka till med kunskapsinhämtandet, så hörs vi om ett tag. :-)

    SvaraRadera
  2. Nej vi hörs inte igen. Av en hel rad skäl. Återigen.

    Du är inte välkommen.

    SvaraRadera