måndag 26 september 2011

ord som borde förbjudas

En vanlig indelning av folk man känner är de man har ett "förhållande" med, och de som bara är vänner. För den tidigare gruppen finns de två termerna "flickvän" respektive "pojkvän" och, om det är långt gånget, sambo, särbo, make, maka, fru, man etc. Många tycker det är intressant att veta i vilka hål vem kan stoppa vad på sin respektive, varför man är noga med terminologin på ett sätt så att det blir otvetydigt om den respektive har snopp eller snippa, men hörrni, hela poängen med den andra gruppen är ju just att man inte tar hänsyn till vem som stoppar vad i vilka hål. Kompisar skiljer sig markant från pojk- och flickvänner just i det att de bara är just kompisar. Så, varifrån kommer då termen "tjejkompisar" och "killkompsar"? Antingen är de vänner, eller så sätter du på dem. Liksom. Varför måste Elin från Ullared som ringer till Morgonpasset berätta att kompisarna hon var ute och festade med i helgen har snippa? Varför säger hon "Jag var ute med mina bästa tjejkompisar" och inte "mina kompisar"? Är det en kompis borde rimligtvis könet kvitta. Om könet inte kvittar är det sannolikt inte en Kompis i vanlig meningl Alla som säger "Tjejkompis" eller "Killkompis" befinner sig hädanefter på min lista.

2 kommentarer:

  1. Instämmer.

    [Fast bara för att man legat behöver väl inte en kompis transformeras till flick-/pojkvän...?]

    SvaraRadera
  2. Sant. Men personen är ändå i första hand kompis, och i andra hand någon man legat med.

    Egentligen är jag väldigt för ordet "respektive". Någon jag har ett förhållande med, utöver vänskap. Kön är egentligen underordnat.

    SvaraRadera