tisdag 23 augusti 2011

Problem

Nej, jag vill... fortfarande... inte ha utmaningar. Jag vill ha resultat. Mina konkurrenter kan få ha utmaningarna, så kan jag få ha resultatet och tjäna pengar och ära.

Och varför måste jag lägga så djävla mycket tid på pissfel som bäst löses genom att googla, när det jag vill göra är att vara kreativ och hitta på nytt och skapa?

Det här jobbet borde innebära mycket av det senare och lite av det förra, men det gör det fan inte.

Fans djävla rövkuksbajs!


Jag bjuder på dagens kraftuttryck.

3 kommentarer:

  1. Här är min grottekvarn:

    Stressad projektledare: "Kan du kvalitetskontrollera de här tabellerna? Det finns redan kvalitets-kod, du behöver bara köra den igen. Person X skickar dig den information du behöver."

    (all statistik på klinisk data dubbelprogrammeras som kvalitetskontroll)

    Jag:

    Två dagar senare: Det finns _ingen_ färdig kvalitetskod - det var en lögn eller en missuppfattning. Informationen jag fick inbegrep inte sådant som "Var finns den här studien på systemet?" eller "Hur görs den avancerade statistiska beräkningen som produktionsprogrammeraren fick av statistikansvarig" eller "Hur ska jag rapportera den här tiden i timrapporten?". (Vi har över tvåhundra timrapportskoder. Ingen av vilken är "Nån bad mig göra kvalitetskontroll på den här studien och glömde nämna att det finns kod för alla rapporter utom de tjugo som jag blev ombedd att kontrollera".)

    Jag: Men vafan, google! Kan du berätta _hur_ man gör den här jävla specialberäkningen av confidence intervals, som nästan aldrig används, istället för hur användbar den är i ett mycket begränsat antal fall?

    Slutresultat: 2000 rader helt ny kod med samma svårighetsgrad som produktionsprogrammeraren hade tre veckor på sig att göra - fast med tillgång till huvudstatistikerns hjälp - medan projektledaren undrar vad fan som tar mig så lång tid...

    Argh. Och jag lär mig aldrig. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "Frukta dessa ord: 'Det finns redan kvalitetskod' det är kod för 'Det finns absolut ingen kvalitetskod och det är jävligt avancerad programmering med statistiska modeller som de flesta _statistiker_ bara stöter på en gång i livet, varför det inte finns någon process utan du måste designa en från scratch, och du har ingen tid på dig alls.'

    SvaraRadera
  2. Nämen?!
    Så gosigt.

    Jag känner hur jätteavis jag är.

    SvaraRadera
  3. Och Jessica, tack för att vi äntligen får ett ansikte på dig.

    Det tycker jag om!

    SvaraRadera