fredag 28 augusti 2009

Ni som arbetar med att skapa mjukvara...

... vad fan är det för fel på er? Varför hatar ni människor? Hur är det möjligt att å ena sidan vara smart nog att bygga prylarna, å andra sidan inte vara smart nog att tänka efter när man gör det, så att de mest elemtära uppgifterna är de som är lättast att utföra?

Jag är civilingenjör i datateknik. Jag har ungefär tio års arbetslivserfarenhet av mjukvaruutveckling, ett år av mina studier på teknisk högskola ägnade jag åt att lära mig hur man gör mjukvara så att folk ska begripa vad de pysslar med. Jag bruuuuukar klara av sånt.

Nu sitter jag med en av de marknadsledande kolosserna för "content management" (innehållshantering?) som arbetsgivaren valt för vår hemsida. På första sidan presenteras, bland annat, en reklambild. Man använder en av kolossens standardkomponenter för att visa denna reklambild, och varva den, med en annan, så att man varannan gång visar den ena bilder, och varannan den andra.

Och jag lyckas för mitt liv inte byta ut bilderna.

Förlåt, men hur tänkte ni?

"Vi inför en modul så att folk kan visa en reklambild?!"
"Ja, va bra! Det viktigaste då måste ju vara att folk kan välja vem som har rätt att se denna reklambild."
"Ja, så är det såklart. Vi gör det skitlätt att ändra det, så att ingen kan se reklambilden, utan alla potentiella kunder bara ser ett vitt fält."
"Du förresten, tror du de kommer att vilja byta reklambild någon gång?"
"Näääääää. Det är det nog ingen som vill. Det behövs det nog ingen funktion för. Eller, jo. Vi kan ju lägga dit den ändå? Ska vi ta det självklara snabbkommandot 'AltGr + ~ + § + Del' och säga att om man blinkar morsekoden för JagÄrDumIHuvudet på under en halv sekund med den kombinationen, DÅ kommer man till BytaBild-gränssnittet?"
"Ja, det är självklart vi ska det. Så gör vi ju aaaaaaaaalltid!"

Du, din finniga djävla källarråtta, som inte begriper varför i helvete någon skulle vilja använda din produkt och till vad, som hatar människor, som inte har duschat på en vecka, som aldrig har sett en tredimensionell flicka och som har en frisyr som din mamma klippt likadant sedan du var 11, du ska fan DÖ om jag hittar dig! Jag ska piska dig till döds med din trådlösa mus! Mala ner dig med en processorfläkt, med början i tårna. Jag ska tvinga dig att prata med någon. UTAN TANGENTBORD!!!!!

1 kommentar: