fredag 18 mars 2011

Mer om microlån

Som ni kan se lite längre ner, lånade jag igår ut $25 till ett behjärtansvärt projekt. Så långt är allt väl. Världen blir bättre om de här människorna får pengar att vara konstruktiva med.

Jag fick ett mail igår att just den här gruppen nu fått ihop sina pengar och därmed kan sätta igång. Jag tror de tänkte köpa kossor eller något. Bra bra.

Problemet då?
Jo, Kivas lokala underhuggare är... en katolsk organisation. Nu har jag problem. Katolicismen och påven är främsta orsaken till den afrikanska Aids-epidemin. De missionerar som fan i Afrika, och ingen ska inbilla mig att de hjälper till, utan att predika. Mina pengar har alltså, med allra största sannolikhet, lånats ut på katolska villkor. De betalar tillbaka mina $25 och själen, den tar påven.

Fan också.

Och det är mitt fel, för det finns information på sidan om vem som är "Field Partner". Skit också.

DÖ DJÄVLA PÅVEDJÄVEL DÖ!!!!!!!

Jag HATAR när folk blandar ihop religion, mission och välgörenhet. Kan de inte bara få hjälp? Måste de gå i kyrkan också?

Jag undrar om jag ska starta ateistisk mission i området. Om fattiga, outbildade människor fick lära sig mer om guds Icke-existens, skulle de bli svårare att värva till krig, och få det lättare att ta till sig utbildning och vård. Djävla röv.

jaja.

De som behövde det fick iallafall sina pengar, och nästa gång ska jag kolla noggrannare vem som är "Field Partner".

2 kommentarer:

  1. Det skulle jag ha varnat för. Jag gillar inte heller den religiösa inblandningen.
    En annan parameter dom upplyser om är ifall "Field Partnern" har dålig återbetalningsstatistik.

    SvaraRadera
  2. Ja, se där. Där har vi också en grej att titta efter, när pengarna, eventuellt, kommer tillbaka.

    Fast, katoliker är kända indrivare. Herregud, de hittade på avlatsbreven!

    SvaraRadera