fredag 27 augusti 2010

Vilka är värst i de olika partierna?

När man diskuterar partipolitik dyker alltid argumenten upp, att det och det partiet har så många knäppgökar av det och det slaget, så dem kan man inte rösta på. Nu har jag haft en del sådana diskussioner med folk, och hört argumentet mot samtliga partier.

SD är inte ett riktigt parti. De är en paranoid kvasinazistisk organisation som inte förtjänar uppmärksamhet, så de får inte vara med.

Men de andra? Varför inte helt enkelt läsa från vänster till höger.

V
Västern har en massa kommunister i sina led. Inte minst deras partiledare. Kommunism är skitläskigt.
S
S är ett arbetarparti. Det kryllar av obildade byggnadsarbetare som kräver mycket mer betalt, trots att de redan har bäst betalt, och de finansieras av LO, som är en halvkorrupt facklig organisation som tror att vi lever på 20-talet.

Det är sossar som dricker öl, kliar sig i naveln, låter kärringen laga mat och passa barn medan de själva ser på fotboll och föraktar folk med utbildning. "Blir man inte svettig är det inte ett riktigt jobb!"

De där har jag svårt för!

MP
Mijlöpartiet har i sina led en hel del gamla proggare och deras arvtagare. Antroposofer med näbbstövlar. De har dessutom i vissa fal kanat ganska långt åt vänster, på ett lite obehagligt sätt. Det finns faktiskt inget som visar att biodynamiskt odlad mat skulle vara bättre än annan. Det är lite läskigt!

Fp
Ska man ta folkpartiet eller centern först? Vi tar folkpartiet.
Folkparitet liberalerna har tyvärr attraherat ultra-ny-liberaler som förespråkar anarki och individens rätt att in absurdum bestämma över sina egna liv. Man missar den lilla detaljen att sådana individer tenderar att även påverka sina medmänniskor negativt, till exempel genom att ta narkotika och sedan bli knäppa.

Få har dessutom den andra falangen, den som försöker ta SD:s väljare. Det är också skitläskigt. Populism är en styggelse.

C
Centern är på många sätt ganska likt S, med ungefär samma problem, fast de nu påstår sig vara Småföretagarnas parti. Det är C som vill skjuta varjar. Det är läskigt på en hel rad plan!

M
Moderaterna har en stor andel anhängare som helt enkelt bara inte vill betala skatt. De vill ha alla sina pengar själva, och tycker att var och en får klara sig bäst fan de kan. Detta tenderar att vara de människor som själva aldrig har behövt klara sig själva, vilket ju är en rolig paradox! Eller, den hade varit rolig om den inte var så otäck!

KD
KD är nog ändå det läskigaste av de riktiga partierna. KD får massor av sina pengar från Livets Ord, och de är ärkekonkservativa på det otäckaste vis man kan föreställa sig, och vill ha Jesus i lagen. Fy fan va läskigt!


Så, slutsatsen?
Det känns som det är läge att främst välja bort det sämsta av de två blocken, och sedan välja det minst dåliga partiet i det block som blir kvar.

Fy fan vilken deprimerande tanke att ett lands styre behöver väljas utifrån principen minst dålig, och inte bäst.

Jag vill inte vara med längre. Jag vill ha mitt eget land. Ett land som styrs utifrån pragmatism, och inte ideologi.

7 kommentarer:

  1. För i år känner jag mig lite..tevksam.
    För om jag fattat saken rätt har Mp svängt en del om EU..och emu...så då blir det bara V kvar.

    Och EU..jag vill helt enkelt inte vara med när skiten brakar.

    SvaraRadera
  2. Och tänk, en del av oss andra tycker att det där med EU och emu är bra saker. Så konstigt det kan bli, va?

    SvaraRadera
  3. Japp. Vi heter Gerd och Torbjörn allihop och pösiga manchesterbralls och blommiga plyschtröjor är fortfarande the shit. Och näverkontar.

    (Egentligen står MP för MilitärPolis, men det är ingenting vi går ut med offentligt.)

    SvaraRadera
  4. Alltså, poängen är ju att långt ifrån ALLA miljöpartister är granne med Peps Persson, men de finns, och de syns och de hörs en hel del. ALLA vänsterpartister är inte kommunister, men lite för många. ALLA kristdemokrater förespråkar inte korståg, men tillräckligt många, och så vidare.

    Förresten, Mehmed Kaplan, är han en sund representant för de feminist- och övriga jämlikthetsidéer du står för?

    Det är jobbigt. Inget parti med fler än fem medlemmar kan undvika en massa knäppon, så att ena eller andra partiet är fullt av knäppon är liksom inte ett argument som håller.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Mehmet både personligen och politiskt, han är definitivt en bra kandidat. Har grodor hoppat ur hans mun är det inget jag vet något om.

    SvaraRadera
  6. inga grodor jag känner till. Det handlar om kopplingar till vissa muslimska organisationer för vilka jag har mycket litet förtroende, men jag kan ha fel och kan ha blandat ihop saker och ting.

    Ska läsa på mer och återkomma.

    SvaraRadera
  7. Det kändes larvigt att diskutera Mehmet Kaplan med dig när han har en egen mailadress, så jag frågade honom själv.

    Återigen, när/om jag får ett svar återkommer jag.

    SvaraRadera