söndag 29 augusti 2010

Dagens Nära Döden-upplevelse

Vi har länge skjutit på att ta oss till IKEA, ett av få ställen där barnfamiljer kan få ihop möbler för under en månadslön per del. Idag blev fikat hos vännerna instället, eftersom våra barn var snoriga och deras så ruskans liten att hon kan dö av lite snor. Så vi tänkte att, då åker vi väl och fixar den där skiten, då.

Så. Djävla. Pundigt!!!!!
Hur tänkte vi?

Det är ju för fan första helgen efter lön. Suck!
Barnparkeringen var full av skåpbilar med bygg-loggor och vi fick således buckla bilen bredvid för att få ut barnen, men vem bryr sig. Min är redan bucklig. Har man råd att lägga sex hundra tusen på en sån skitbil som en mercedes har man fan råd att laga den också!

Och så kundvagnar. Någonstans ska man ju sätta de snoriga tu. Nej, se, kundvagnar finns bara längst ner, så jag fick åka ner med hissen. Och när jag kom upp med kundvagn insåg jag att sittdelen i den var trasig. Vafan. Men det får fint plats två barn och våra saker i vagnen. Heja mig!

Låt barnen välja varsitt mjukdjur på barnavdelningen så är de glada resten av vägen. Lilla grabben hade vett att välja den största djävla hund som någonsin sytts, och den var mysig att sova på också. I vagnen.

Och så var det visst Skövdes Bredrövsklubbs medlemsdag där också. Och de hade lagtävling. Bredast röv ihop, liksom. Med doftljus. Och en kvarts kilometer per timme, medan våra barn satt där bakom gallret i vagnen och skrek sig blå i huvudet om att kissa, dricka, få glass och för helvete komma därifrån. Gud, de är mina barn ändå! Själv skrek jag motsvarande efter en stor whisky och en cigg! Trots att jag inte röker. Och ett trubbigt tillhygge.

Smidigaste maten i Kungens Kurva intas i fält. Med projektiler visslande runt öronen. Jag talar såklart om IKEAS restaurang. Det minst äckliga, som inte heller var indränkt i fett, tycktes vara "Pasta med grönsakssymfoni". Symfoni. Hade mozart hört er kalla den där djävla sörjan för Symfoni hade han petat er i ögonen med taktpinnen och skrikit åt er. Och slagit er med en flygel!!!

Undrar förresten vilken symfoni?
Bethovens 5:e i bajs moll? Paganinis snabba sopstrofer? Ruttnaden kompositioner av Schubert?

Ikeas restaurang: Skit ner er! Eller, givet min tallrik tycks det ju redan ha hänt. Jag var hungrig, men åt bara min kycklingfilé. Ja, och de makaroner barnen inte ville ha. Skolbesning med extra fönster kan man nog kalla det. Som en soptipp i en ok arkitektur.

Jaja.
På slutet skulle vi hämta en hatthylla och en skolåda. Hur svårt kan det vara? Jag hade skrivit ner hyllorna och hittade både skolåda och hatthylla. Fast... Hatthyllan var i fel färg. Jag hittade en till, det var också fel färg. Vad i helvete. Men skolådan fanns i rätt färg också. Eller, nej, det var ju fel färg det också. Eller, nej, fel låddjävel. Och hatthyllan fanns ju i rätt färg. Fast på en annan hylla. Och nej, skolådan fanns ju inte alls. Så vi fick ändå ta en annan. Men den var nog ändå bättre.

När jag för tredje gången gick in i gången där en tjej höll på att lasta kartong på en palltruck log hon vänligt, klappade mig på axeln, och sa att jag skulle ta det lugnt, för det skulle nog ordna sig. Hon var uppriktig, och det var ganska fint. Det var bara hon som stod mellan mig och löpsedlar hos kvällspressen på temat:
"Man i trettiofemårsåldern löpte amok på IKEA. Dödade tre från Skövde med en kundvagn, två mjukdjur och en konsollskena. 'Han var helt galen!' säger ögonvittnen!". Hon borde få Nobels fredspris.

Vi kom hem till slut, men det var nog mest tur. Hela veckopengen gick åt.

Djävla waste av fucking bra sunday, som stekaren skulle ha sagt det. För han talar inte svenska.

4 kommentarer:

  1. "Skolbespisning med extra fönster".
    På pricken!
    Ett besök per år är lagom tycker jag. Man hinner glömma vilken misär det är på tolv månader.
    Usch!

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att du håller ställningarna. IKEA är inte IKEA om det inte får driva minst en vettig människa till vansinne per helg.

    SvaraRadera
  3. Minst en? Jodu. Det var nog några tusen människor som jag där. Undrar om de anställda har risktillägg på lönehelger.

    SvaraRadera
  4. Så oerhört vitsigt att jag först läste det här, och sedan öppnade mejlboxen på jobbet och hittade det här från en japansk forskare jag har hand om:

    Ms Sofia!

    This weekend I had good days. I went to IKEA!

    LOL-fest!

    SvaraRadera