tisdag 17 augusti 2010

Göra allting först?

I min bransch finns många arbetsreligiösa människor. Folk som snöar in på en liten del av en enorm teknikbransch och tycker något är roligast. Eller, det gör vi alla, men de flesta av oss inser att det finns annat också.

Många av dessa är glada för att berätta för andra hur man gör. Ofta blir det ganska akademiskt. Någon har gjort undersökningar. Ibland är det vetenskapligt. Men det kan egentligen kvitta i det här inlägget.

Problemet är att alla dessa typer menar att just deras gud är viktigast. De menar att om man ska få saker på i det avseende de tycker är viktigast, måste man alltid börja alla projekt i deras ände.

Jag har nu jobbat i den här branschen, och jag har hittat ganska många religioner. Liksom de i vanlig bemärkelse religiösa predikar de alla sin egen gud framför de andras.

Säg mig, hur driver man ett projekt där alla moment måste göras först, innan man lägger för mycket krut på det andra?

Som att bygga ett hus och mena att både el, vatten, grund, övervåning, tak, dörrar, fönster, isolering, kök, golv, tapeter, ritningar, besiktning, betalning, beställning av material och till slut inflyttning av möbler måste göras innan något annat görs.

Snälla, skjut mig, eller ta fram pragmatiker med helhetssyn och låt dem predika! Nej, just det. Pragmatikerna är ju upptagna med att faktiskt göra jobbet.

Religiösa, oavsett religion, ni är på min lista!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar