torsdag 26 augusti 2010

Tehataren skriver brev till socialstyrelsen

Via Inte utan min åsikt fick jag veta att Västerbottens Läns Landsting "Elsanerat" rum. Det är dyrt att göra det.

Alltså fattade undertecknad pennan och skrev till Socialstyrelsen.

Hej!
Jag har förstått att Västerbottens läns landsting har lagt pengar på att elsanera rum i landstingets lokalar.
http://www.vll.se/default.aspx?id=32863&refid=37176
Elöverkänslighet som begrepp, och därmed också behovet av elsanering, saknar alla former av vetenskapligt stöd.

Enligt Socialstyrelsen ska vården som ges i landstingen vara evidensbaserad
http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik

Enligt Hälso- och sjukvårdslagen, 2§, andra stycket:
”Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården.”
Få behandlingar torde vara mindre relevanta än att "elsanera" rum, varför varenda krona spenderat på detta är kriminellt.

Jag skulle uppskatta mycket om socialstyrelsen kunde granska detta. Jag skulle också uppskatta mycket ifall jag kunde får information i detta ärendet, när det finns någon, som t.ex att ni kommer att granska, att ni inte kommer att göra det, och vad ett eventuellt resultat av granskningen blir.

Med vänliga hälsningar
/Tehataren


Och nu, när jag läser igen, ser jag att jag ändå inte skrivet så snyggt.
varenda krona spenderat på detta är kriminellt
borde såklart vara
varenda krona spenderaD på detta är kriminell
Så slipper ni anmärka på att jag skriver illa.

8 kommentarer:

  1. Bra gjort! Det spenderas allt för mycket pengar på allt för mycket onödigt.
    Som i min lilla stad..där de var tvugna att ha nya stolar för 5 000:- att sitta skönt i under möten..hm..

    SvaraRadera
  2. Och här handlade det om något som dessutom inte ens var gött för rumpan, utan om rent hokus pokus, och det var inte 5000 utan svarare en miljon. Eller flera.

    SvaraRadera
  3. Word to you! Jag såg en dokumentär på femman om elallergiker härförleden (får man säga härförleden för Uffe, tror du?). Kan ha varit outsiders, och ja, jag var troligen bakfull, men även om jag hade varit nykter var det stor underhållning. Det känns lite som att om man vill få sitt tillstånd taget på allvar så släpper man inte in femman i sitt tält i skogen. Men det gjorde de här människorna, varav den ena började rapa oavbrutet om hon kom i närheten av el.

    Den rapande kvinnan kunde helt plötsligt bo i stan igen i alla fall. Nu är mitt minne inte helt tillförlitligt men jag har för mig att hon lyckades få hemmet elsanerat och även få någon form av strålnings- och uppenbarligen rapreducerande maskin inmonterad. Hurra för att lägga pengarna där de behövs!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte så mycket att tillföra i ämnet men vill ändå ta tillfället i akt och säga att det går bra att skriva härförleden. Om man är över 60 alltså. Vi andra använder med fördel ordet nyligen.

    SvaraRadera
  5. Rapreducerande maskin? En sån vill jag ha. Och mina kollegor vill nog att jag ska ha en fisreducerande också.

    Det är synd om mig. Och om dem. Då måste jag alltså få en, va?

    SvaraRadera
  6. Jag såg också det outsiderprogrammet.
    Rapande tjejen var med i ett tidigare program om samma "åkomma".
    Fick känslan av att hon spelade över å det grövsta.
    Hon var lite läskig.
    Sen var det ett par med i preogrammet. Tjejen bodde i en sommarstuga utan el, killen bodde i en husvagn på gården. I vagnen hade han en baldakin, gjord av någonslags metalltrådar.
    Fick lite ångest av det. Torftigt liv.

    SvaraRadera
  7. Jag såg iofs inte något tv-program, utan läste bara en blogg.

    SvaraRadera
  8. Utan te försmäktar jag i denna soffa. För din skull.

    SvaraRadera