fredag 20 augusti 2010

Vem ska betala för vem?

Alliansen har i flera år gjort en stor sak av att för få har betalat för för många, och att det borde vara tvärtom. Fler borde jobba, och färre borde leva på trygghetssystemen. Det där håller väl i princip alla med med om.

Någon gång på femtio-sextiotalet, tror jag det var, kom någon på, att om man, med statlig* subventionering, ordnade lite mer gemensam barnpassning kunde dubbelt så många människor producera i ett land som skrek sig hest efter arbetskraft. Hemmafrun dog.

Man har sedan dess försökt att få "daghemmet" (dagis) att mer och mer bli "förskola" med pedagogiska poänger utöver barnförvaring, men fortfarande är det så, att det samhällsekonomiskt är lönsamt att ha barn på dagis mot att föräldrarna jobbar och betalar skatt. Och då tar vi inte ens hänsyn till alla de där fina poängerna kring jämställdhet och sånt.

Så. Jag vet att jag verkligen inte driver någon ny tes, när jag frågar Allians-Göran hur fan han tänker när skatter plötsligt ska börja subventionera hemmafruar. Det är ju precis motstatsen till allt ovan. Men så, min twist här. Allians-Janne menar ju att folk ska studera mer och bättre och bli duktigare. Han menar att folk ska plugga på högskola.

SÅ HUR FAN KOMMER DET SIG ATT EN STUDENT FÖR DRYGT 2000 KRONOR I MÅNADEN FÖR ATT PLUGGA, OCH MÅSTE LÅNA DE ÖVRIGA 4500 NÄR EN HEMMAFRU FÅR 6000 SPÄNN I BIDRAG?!

Tricket är alltså följande:
Ta ut vårdnasbidrag, skaffa en svart barnflicka, och plugga. Utan studieskuld!!!

Vad säger ni som läser?






*Jag orkar inte hålla ordning på vad som är statligt och kommunalt. Jag menar egentligen skattesubventionerat! för alla som märker ord.

2 kommentarer:

  1. Ärligt talat, vad spelar det för roll vilken hudfärg barnflickan har? Plus, att om du har barn klarar du dig varken på studiemeldel/lån alt. de 6000:-

    .b

    SvaraRadera
  2. haha!
    Ja, ett förtydligande: med "svart" avses här "utan myndigheternas vetskap".

    Nä, man klarar sig varken på studiemedel eller vårdnadsbidrag om man har barn och pluggar, men om man har en make som har lön, och man själv tar studiemedel, borde man istället ta vårdnadsbidrag. Fast man måste ju ha någon som tar hand om barnen under tiden, förstås.

    SvaraRadera