onsdag 27 maj 2009

Hur mycket kan en macka kosta?

Lätt relaterat till förra inlägget kommer nu ett annat, som berör pengar och värde. Jag roar mig idag med att åka tåg. Morgontåget. Första klass. Prisskillnaden mellan första klass och andra klass var mindre än kostnaden för den internetuppkoppling jag ändå måste ha för att kunna använda tiden till något konstruktivt, som att spy galla över min leverantör - SJ, och den ingår i första klass.

Vis av erfarenheten av SJ:s kulinariska expertis valde jag att inte pröjsa hundra spänn för deras frukost. Jag tänkte istället köra en stor macka och en finkaffe på centralen, men eftersom just den tunnelbana som precis skulle ta mig till Centralen i lagom tid för att handla den där mackan var inställd sitter jag nu här med magknip och hunger. Men, vafan, kaffet är ju gratis. Och givet att kaffet, som ju är nästan gratis att producera för SJ faktiskt är gratis kan man ifrågasätta den där frukosten.
Kaffe brukar kosta. Även om det är såhär äckligt.

Jag ser nämligen vad mina medresenärer får. Utöver det gratisa kaffet (Eller, de får ju sitt serverat, jag måste sträcka mig över min stolsrygg och fylla på själv) får de en (1) torr bulle, en liten (0,2) kaviartub, ett (1) skivat kokt ägg, ett (1) salladsblad, ett litet (0,2) paket smör, samt ett litet (0,2) glas apelsinjuice. Kaffe. Men det var ju gratis ändå. Mjölk och socker också.

Ok, logistik kostar. Någon ska packa alla de små frukostlådorna, någon ska lägga dem på en vagn och den säkert svårt underbetalda konduktören ska servera eländet. Men hon är ju på tåget ändå. Råvarorna ska köpas in, och någon ska lägga till funktionen att beställa eländet på deras hemsida. Fast sett per portion är nog den där sista kostnade löjligt nära noll.

Ska vi räkna lite på kostnaden per portion? Med grova siffror för en överslagsberäkning

Råvaror: ca 15 kr (enligt listan ovan)
Packa en låda: 20 sekunder
Stapla lådan på en vagn: 5 sekunder
Tid per låda för lastning på tåget: (10 minuter / 60 lådor per vagn) = ca 10 sekunder
Servera: 0 (hon är ju här ändå!), men låt oss räkna på en halv minut. Hon kanske skulle kunnat rationaliseras bort annars.
Städa undan brickorna: ca 10 sekunder, inklusive hantering av säcken

Det borde vara det hela. Det går ganska fort, faktiskt. Så, total tid per portion: ca 1,25 minuter. Det betyder att SJ tar ca 85 kr för 1,25 minuters jobb. Det gör en timpeng på 4080kr. Vad tror vi att SJ betalar den personal som faktiskt gör det här? Vi kan räkna högt, 200 kr / timme inklusive skatt och sociala avgifter. Det gör att de har en marginal på den där frukosten på ungefär 96%.

Läs igen.
96% marginal på en djävla frukost.

Jag går nog hellre hungrig än köper er mat. Eller, kanske jag faktiskt måste. Jag är pisshungring och kommer att må kalasilla av att åka baklänges utan vettigt fönster (min fönsterplats var precis mitt emellan två fönster) om jag inte ens får någon mat. Monopol. Snuskigt vidrigt monopol och Ocker!

Nej, hörrni, SJ, ni är nog fan på min lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar