fredag 15 maj 2009

57 channels, and nothin' on!

... sjöng Bruce Springsteen, tidigt 90-tal. Elvis halade fram sin S&W 38 och satte en kula genom TV-rutan.

Jag har inte S&W 38, och om jag sköt med den inomhus skulle grannarna ha åsikter och den sovande sonen skulle bli en vaken son. Antlagligen ledsen också.

Men jag förstår dem. Jag förstår Elvis. Jag förstår att han valde att sätta sig i sitt flygplan, flyga till Chicago, köpa den bästa bacon-macka som gick att uppbringa i hela USA och äta den där, istället för att se på TV, trots världens största utbud.

Med en missnöjd bebis på armen försökte jag låta bli att dö av tristess. Jag vankade av och an framför tv:n. Den missnöjda bebisen innebär att allt som inte är textat går bort, men kulturkoftorna som är vad SVT är övertygade om att alla vill se en fredagskväll efter en tung vecka hade nog gått bort ändå. På 3:an, en hjärndöd humorserie med Charlie Sheen i huvudrollen som - Charlie! Han spelar sig själv. Hjärndött, som sagt. På fyran, nej, jag vet inte vad det var, men jag ville inte se det. Femman hade något så ruttet som en någon sorts tävling i dynga där folk ska ramla och slå sig. Som America's Funniest Home Videos, fast med mer färger och proffsigare filmat. Sexan hade någon av Universal Soldier-filmerna, Kunskapskanalen körde en av sina vanliga kulturdokumentärer eller eländesdokumentärer som, oavsett vilket, är så eländiga att de nästan blir komiska. Nästan. Fast otextat och på larvigt låg volym, vilket är märkligt med tanke på att den primära målgruppen består av folk som alla har hörapparater de stänger av såhär dags. Åttan körde ännu en hjärndöd humorserie. Den billiga sorten, och nian hade en rutten film. SVT24 hade en repris av Uutiset.

Jag plöjde alltså över tio kanaler, och det bästa jag hittade var Universal Soldier. Med Dolph Lundgren. Som jag redan sett! (Ja, varför kan man fråga sig) Hur fan är det möjligt?

Så kommer insikten. Det är den där djävla kvinnan med teet i soffan. Det är hon som vill ha skiten. Hon sitter där med sin temugg och tycker faktiskt att det är roligt när någon med flytväst ramlar i vattnet. Och kanske slår sig. Vill hon ha spänning i tillvaron tittar hon på C.O.P.S där det faktiskt är Alldeles På Riktigt, eller varför inte America's Tughest Jobs? Hur vore det med Eslöv's Tuffast jobb? Prova själv att lasta grisskit med spade i nio timmar och se hur stöddig du är efter det! Ja, det är hon som svarat på TV-bolagens enkäter, med förhoppningen att vinna en årsförbrukning av doftljus från DesignTorget, och sagt vad hon tycker om. Vi andra, vi som tycker att både DesignTorget, doftljusen och Adam Kalsing som programledare är lika meningsfulla som ett hål i pannan, vi har inte svarat. Såklart. Gry Forsell är ju iallafall snygg, men det syns ju inte reklamradions morgonhjärndöd, så det går bort ändå. Och Kalsing i rutan ser vi inte ens om vi får betalt!

Och inte nog med det. När hon druckit allt det djävla teet, och varför inte ett glas lådrött såhär på fredagskvällen, då blir hon kissnödig. Vilken tur att hon sett på reklamen hur man Myser Till även det! Fem spänn på att hon nynnar på den här sloganen medan hon skvalar:
"Lambi limited edition, mjukt och lyxigt."

Snälla, begränsad upplaga av skithuspapper? Skärp er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar